The diagnositc value of ultrasonic tomography of the upper abdominal organs is sometimes limited by bones and gas. Endoscopic ultrasonography (EUST) combines the advantages of the direct visualization of the upper GI tube and the ultrasonic imaging of adjacent organs. The ultrasonic probe consists of a 5 MHz array that generates a good resolution at the acustical focus, the endoscope is a conventional Olympus gastroscope type GFB3. The ultrasonic transducer is firmly attached to the distal end of the endoscope. Combined examinations are performed in 18 patients with biliary, pancreatic and hepatic disorders or postoperative changes. EUST may be of value not only for gastrointestinal but also for retroperitoneal, cardiac, and mediastinal diseases.
Strohm WD, Classen M. Staging of gastric and esophageal carcinoma by means of endoscopic ultrasonography. Scand J Gastroenterol 1987, 22(suppl 133), 17-21Endoscopic ultrasonography (EUS) enables an exact evaluation of the wall of the upper GI tract. The esophageal and the gastric wall give a typical five-layer image, presumably corresponding to the mucosa, submucosa, tunica muscularis propria, and serosa. Gastric ulcers are often accompanied by a thickening of the gastric wall (10.4 +. 3.7 mm) compared with the normal gastric wall (3.7 2 0.6mm; p < 0.001).Malignant tumors show an irregular structure with infiltration into the wall and into neighboring tissues with destruction of the G I wall. Para-esophageal and para-gastric lymph node metastases can be visualized. Benign esophageal and gastric tumors are sharply delineated from the surrounding tissue. The results suggest that, by EUS, it is possible to differentiate carcinomas from benign submucosal tumors of the upper GI tract and to judge the extent of the infiltration and the stage of the malignant process.
Hintergrund: Die Psychotherapieausbildung wird mehr und mehr zum Gegenstand empirischer Forschung. In Deutschland hat sich die Psychotherapeutenausbildung nach Inkrafttreten des Psychotherapeutengesetzes erheblich verändert. In Bezug auf die neuen Ausbildungsgänge beginnt nun die Phase der empirischen Evaluation. Ziel der vorliegenden Studie war es, zu dieser Entwicklung im Hinblick auf die Ausbildung in der Verhaltenstherapie (VT) beizutragen. Methode: Eine Stichprobe von n = 2106 Ausbildungskandidaten in VT konnte mit einem Fragebogen zu Ausbildungsbedingungen, Ausbildungserfahrungen und subjektiven Kompetenzerwartungen in Bezug auf psychotherapeutische Kompetenzen befragt werden. Der Fragebogen wurde in Anlehnung an Instrumente zum Hochschulranking in einem mehrstufigen Prozess entwickelt. Durch hierarchische, mehrfach lineare Regressionsanalysen wurde versucht, 5 psychotherapeutische Kompetenzbereiche durch soziodemografische, ausbildungsbezogene und institutionsstrukturelle Prädiktoren vorherzusagen. Ergebnisse: Insgesamt war die erklärte Varianz gering. Ein als angemessen beurteiltes Aufwand/Nutzen-Verhältnis bei der Ausbildung und die persönliche Unterstützung durch einen kompetenten Supervisor konnten jedoch in allen untersuchten Kompetenzbereichen signifikant zur Erklärung der Varianz beitragen. Schlussfolgerungen: Um unterschiedliche Bedürfnisse von Ausbildungskandidaten zu berücksichtigen, sollten unterschiedliche Ausbildungsangebote gemacht werden. Persönliche Unterstützung in der Supervision durch einen erfahrenen Kollegen ist wesentlich für die Entwicklung einer positiven professionellen Kompetenzerwartung.
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