Foot temperature is significantly higher in type 2 diabetic patients with neuropathy as compared to those without neuropathy. In patients with neuropathy, a significant positive correlation is observed between foot temperature and clinical severity of neuropathy.
Thyroid dysfunction is accompanied by numerous changes in intermediary metabolism. Retinol binding protein-4 (RBP-4) and adiponectin are 2 adipocytokines that have multiple metabolic functions. The aim of our study was to examine serum RBP4 and adiponectin levels in clinical (before and after therapy) and subclinical hyperthyroid and hypothyroid subjects as compared to controls.150 patients with thyroid dysfunction were recruited (65 hyperthyroid and 85 hypothyroid) while 28 euthyroid subjects served as a control group. We measured anthropometric, biochemical and hormonal (free T4, free T3, TSH, insulin) parameters in all participants. RBP-4 and adiponectin were measured using commercial ELISA kits.Mean baseline levels of RBP-4 were higher in patients with clinical hypothyroidism (29.0±10.2 ng/ml, 25.1±12.6 ng/ml, 38.8±16.5 ng/ml, 31.9±13.2 ng/ml, 20.4±8.2 ng/ml in patients with hyperthyroidism, subclinical hyperthryrodism, hypothyroidism, subclinical hypothyroidism and controls respectively, F=4.86, P<0.001) and decreased significantly in patients with clinical hyperthyroidism and hypothyroidism after normalization of thyroid hormones' levels (from 29.0±10.2 to 24.9±8.4 ng/ml, p=0.003 and from 38.8±16.5 to 29.0±10.8 ng/ml, p=0.001 respectively). We did not observe analogous changes in adiponectin levels in any of the studied groups.RBP-4 levels are higher in patients with clinical hypothyroidism and exhibit a marked decrease after normalization of thyroid function in both hyper and hypothyroid patients. We suggest that RBP-4 may play a role in the metabolic disturbances which accompany thyroid dysfunction.
Zusammenfassung
Die Fr?herkennung einer autonomen Neuropathie beim Diabetes mellitus ist prognostisch relevant. Die zur Verf?gung stehenden diagnostischen Methoden sind nicht ausreichend, dar?ber hinaus h?ufig aufw?ndig. Die Etablierung eines validierten, einfach anzuwendenden Fragebogens ist deshalb sinnvoll. Wir haben uns zur sprachlichen Validierung des etablierten Survey of Autonomic Symptoms (SAS) entschlossen. Diese erfolgte mittels des international anerkannten und gebr?uchlichen Prozedere.
Zuerst erfolgte die ?bersetzung des Originals getrennt und unabh?ngig durch zwei Personen. Die beiden Fassungen wurden abgeglichen und eine von den beiden ?bersetzern akzeptierte Konsensusfassung bei 10?Patienten klinisch eingesetzt. Die deutsche Fassung wurde dann von zwei bilingualen Diabetologen in die origin?re Sprache zur?ck ?bersetzt und eine englische Konsensusversion erstellt. Diese Version wurde dann von allen ?bersetzern mit der Originalversion verglichen und so lange modifiziert, bis sich eine Konsensusversion aller Autoren bei bidirektionaler ?bersetzung ergab. Dieser Fragebogen wurde danach bei 40?Patienten mit Diabetes mellitus in zwei Kliniken als diagnostisches Element in der klinischen Praxis eingesetzt.
Der SAS empfiehlt sich als einfacher Fragebogen zur Erfassung autonomer Neuropathien beim Diabetes mellitus in der klinischen Praxis.
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