Objective: We studied the lean body mass (LBM) as a potential, easily measured prognostic factor for osteoporosis. Methods: Lean body mass was measured by bioelectrical impedance analysis and lumbar bone mineral density (BMD) with dual energy x-ray absorptiometry in 821 postmenopausal women (age 45 ± 80 years). Patients were classified according to LBM (£ 40 kg, 28%; > 40 ± £ 45 kg, 40 %; > 45 ± £ 50 kg, 22%; > 50 kg, 10%). Contingency table analysis was performed to analyze associations between BMD, age, and risk factors for osteoporosis, particularly hormone replacement therapy (HRT). BMD values £ 0.8 g/cm 2 and > 1.0 g/cm 2 were classified as low and high, respectively. Results: Among women without HRT, those with LBM £ 40 kg had a twice as high rate of low BMD than those with LBM > 50 (41% vs. 19 %, respectively) and a lower rate of high BMD (11 % vs. 32%, respectively). Among women with > 5 years of HRT, those with a LBM £ 40 kg had a similar rate of low BMD as those with a LBM > 50 kg (17% and 12%, respectively). There were no significant differences in LBM according to age. There were no age-related associations with LBM in women with a fat mass > 43% or £ 29%. A history of osteoporosis was more common in women without HRT and a LBM £ 40 kg than in those with a LBW > 50 kg (33% vs. 11%, respectively); in women with HRT the proportions were 29% and 19 %, respectively. There was no significant correlation between LBM and physical activity. Conclusions: Measurement of LBM is useful for estimating muscle mass. A bioelectrical impedance technique is economical in time and cost and well tolerated by patients. In postmenopausal women the LBM is helpful for evaluating the risk of osteoporosis. Zusammenfassung Fragestellung: Osteoporose-Prävention mittels HRT muss mit zunehmend kritischerer Nutzen-Risiko-Diskussion gezielter indiziert werden. Methode: Dazu wird ein Risikofaktor dargestellt, der heute leicht und kostengünstig erfahrbar ist ± ohne zusätzliche Belastung der Patienten. Bei 821 postmenopausalen Frauen mit Knochendichtemessung (Bone Mineral Density [BMD] mittels DE-XA-Methode) erfolgte eine Körpermasse-Analyse zur Abschätzung der fettfreien Körpermasse (Lean Body Mass [LBM] mittels bioelektrischem Impedanzverfahren). LBM (£ 40 kg [28 %], 40 < x £ 45 kg [40 %], 45 < x £ 50 kg [22 %], > 50 kg [10%]) wurde mit Knochendichtewerten, Alter sowie Osteoporose-Risikofaktoren in Beziehung gebracht. Von besonderem Interesse war der Vergleich zwischen Frauen ohne HRT (n = 414) und jenen mit HRT > 5 Jahre (n = 151). Ergebnisse: Frauen mit LBM £ 40 kg und ohne HRT hatten doppelt sooft ¹schlechteª Knochendichte-Werte (£ 0,8 g/cm 2) als jene ohne HRT mit > 50 kg LBM: 41 % zu 19 %. Bei ¹gutenª BMD-Werten (> 1,0 g/cm 2) war die LBM-Knochendichte-Relation umgekehrt: 11 % zu 32%. Wurde > 5 Jahre HRT praktiziert, so hatten Frauen mit LBM £ 40 kg wenig häufiger ¹schlechteª Knochendichte-Werte (£ 0,8 g/cm 2) als jene mit LBM > 50 kg: 17 % zu 12 %. LBM und Alter: Beim hier erfassten postmenopausalen Kollektiv zwischen dem 45. u...
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