Sonography and CT were used pre-operatively for lymph node staging in patients with head and neck malignancies. The accuracy of the imaging methods surpassed that of palpation (palpation 85%, CT 85%, sonography 90%). Sensitivity was significantly increased from 74% (palpation) to 84% (CT) and 90% (sonography), ie. there was a reduction in false negative findings. Size of lymph nodes was not closely correlated with metastatic involvement. Reactively enlarged lymph nodes were more easily defined by CT and sonography than by palpation. This reduced the specificity of sonography (90%) and of CT (86%) compared to palpation (94%).
Sonography and computed tomography are used in staging of lymph nodes of patients with head and neck cancer. The accuracy of sonography (90%) and computed tomography (85%) is comparable or better than the palpatory accuracy (85%). The better delineation of reactive swollen cervical nodes leads to a higher sensitivity of sonography (90%) and computed tomography (84%) versus palpation (74%), but a lower specifity (palpation 94%, sonography 90%, computed tomography 86%). A literature survey shows that sonography, computed tomography and magnetic resonance imaging of cervical lymph nodes are comparable good methods.
Einieitung A-und B-Bild-Echographie sind heute zu einem Routineverfahren in der Nasennebenhohlendiagnostik geworden; sie erlauben eine eindeutige differentialdiagnostische Unterscheidung zwischen normaler lufthaltiger und sekretgefullter Nebenhöhie. Schleimhautschwellungen, Entzundungen, Polypen, Zysten, Einblutung und Tumoren können mit grof?er Sicherheit erkannt werden (Geyer, 1984; Mann, 1984). Bisher gait diese Feststeiiung nur für die Stirn-und die Kieferhohle; Mann (1984) halt die Wertigkeit der echographischen Diagnostik bei Erkrankungen des Sinus ethmoidalis für eingeschrankt, da nur das vordere Ethmoid durch Aufsetzen des Schaiikopfes im medialen Lidwinkel untersucht werden könne. Affektionen des mittleren und hinteren Ethmoids würden sich bei lufthaltigen vorderen Zeilen der echographischen Diagnostik entziehen. Eigene experimentelie und klinische Untersuchungen haben demgegenuber ergeben, daI das ganze Ethmoid bei entspre-Abb. 1 a Abb. 1 b Abb 1 a Vorderes Ethmoid: auf das geratebedingte)nitialecho (I) folgt die echofre)e Orbita. Die kndcherne Lamina (K) steilt sich a)s leicht gebogene Linie dar (B-Bud). Abb 1 b Im entsprechenden A-Bud ist die knocherne Wand (K) als steil ansteigende und abfa)lende, hohe Einzelzacke erkenntuich.
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