Studies on electrodermal reactivity in a psychophysiological habituation experiment with schizophrenic patients often show a high number of "non" - or "hypo-responsiveness". There is not enough evidence to explain non-response as anticholinergic drug effect of antipsychotic medication; results in the literature suggest that hyporesponsiveness can be regarded more as a psychopathological phenomenon of a distinct subgroup of subsigns of schizophrenia which are called negative symptoms or basic disturbances. For the measurements of so-called basic symptoms we used two German self-report questionnaires, the "Frankfurter Befindlichkeitsskala für schizophren Erkrankte (FBS)" by Süllwold and Herrlich (1987) and the "Günzburger Selbstbeurteilungsskala für Basissymptome bei Schizophrenen (GSBS)" by Schüttler and co-workers (Blumenthal et al., 1989). The FBS includes two factors, a so-called "hyper" - and a "hypo"-syndrome; the GSBS consists of three categories which are named "Potential-reduktion", "kognitive Denkstörungen" and "kognitive Wahrnehmungsstörungen". We expected a relationship between "non" - oder "hypo-responsiveness" of the electrodermal reactivity in a habituation experiment with acoustic stimuli and higher values in the "FBS hypo-syndrome" respectively the "GSBS Potentialreduktion" (reduction of energy, drive, apathy, depressive mood etc.). 40 female inpatients, mean age 35.5 years with the ICD-9 diagnoses 295.x (n = 34) and 397.0 (n = 6) were investigated in this study. All the inpatients were treated with antipsychotic medication at the time of the study (usually the third week of inpatient stay in a closed acute treatment ward for females after reduction of acute psychopathology).(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)
Die Arbeitsgemeinschaft ¹Suizidalität und Psychiatrisches Kran− kenhaus" beschäftigt sich seit über 25 Jahren mit der Suizidalität von Patientinnen und Patienten im Rahmen der stationären psy− chiatrischen−psychotherapeutischen Behandlung in verschiede− nen Kliniken in Baden−Württemberg und Bayern. Die Aufgaben umfassen die Dokumentation von Suiziden, die Forschung sowie die Fort− und Weiterbildung. Vor mehr als zehn Jahren entstand ein Empfehlungspapier zur Diagnostik und zum Umgang mit Suizidalität. Damals wie heute zeigt sich aufgrund von Anfragen an den Arbeitskreis und bei Fortbildungen, dass ein Bedarf für die Formulierung von Empfeh− lungen zum Umgang mit Suizidalität im stationären psychiatri− schen und psychotherapeutischen Rahmen besteht. Arbeitsgemeinschaft ¹Suizidalität und Psychiatrisches Krankenhaus" Empfehlung zur Diagnostik und zum Umgang mit Suizidalität in der stationären psychiatrisch−psychotherapeutischen Behandlung Für die Arbeitsgemeinschaft ¹Suizidalität und psychiatrisches Krankenhaus":
AbstractWe report about the paper which was written by the Working Group "Suicidality and the Psychiatric Hospital". It includs re− commendations for suicide prevention in psychiatric hospitals.
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