Recent research on consumption has indicated a growing differentiation of consumption styles and habits, which in turn make the shoppers' decisions increasingly hard to grasp and more complex in general. In particular, it is found that the classic modelling techniques fail to sufficiently represent these decision processes. This paper examines the potentials of an agent-based approach for the locational choices of consumers for their shopping activities on a regional level. The model is applied to two product sectors, groceries and clothing, in two distinct research areas in northern Sweden and southern Germany. While the empirical findings generated for the two case studies resulted in quite different model designs, both are found to be equally applicable for representing the different choice mechanisms and result in forecasts of buying power flows and thus turnovers of individual shops. It is concluded that agent-based approaches provide an elaborate instrument to model consumer locational choices and to forecast consequences of planning decisions, although expanding the empirical basis on qualitative grounds of research may lead to still further advancements. Zusammenfassung: Die Forschungen der letzten Jahre zeigte, dass Konsumstile und-gewohnheiten sich immer weiter ausdifferenzieren. Dies hat zur Konsequenz, dass Entscheidungen der Verbraucher immer schwerer für die Forschung und Modellierung fassbar werden. Insbesondere ist festzustellen, dass die klassischen Modellierungstechniken bei der Darstellung dieser Entscheidungsprozesse an ihre Grenzen stoßen. Der vorliegende Beitrag untersucht die Potenziale eines agentenbasierten Ansatzes zur Modellierung der Einkaufsstättenwahl auf einer regionalen Ebene. Das Modell wird in zwei verschiedenen Untersuchungsräumen (in Nordschweden und im südlichen Deutschland) auf zwei Produktbereiche, Lebensmittel und Kleidung, angewendet. Obwohl die empirischen Befunde zu den beiden Fallstudien zu verschiedenen Modell-Designs führten, können beide Modelle gleichermaßen eingesetzt werden, um nicht nur die Einkaufsstättenwahl von Individuen darzustellen, sondern auch Abschätzungen von Kaufkraftströmen und Umsatzschätzungen einzelner Geschäfte vorzunehmen. Die Ergebnisse zeigen auch, dass agentenbasierte Ansätze ein sehr gut geeignetes Instrumentarium bieten, um nicht nur das Handeln und Verhalten von Akteuren zu modellieren, sondern auch um Folgen von Planungsentscheidungen zu simulieren. Potenziale bestehen jedoch noch in der Einbindung qualitativer empirischer Ergebnisse in die Modelle.
Zusammenfassung Der methodisch orientierte Beitrag stellt ein Verfahren zur Modellierung von Versorgungsbereichen und Erreichbarkeiten von sogenannten Schlaganfallversorgungszentren (Stroke Units) in Deutschland mithilfe von Geographischen Informationssystemen (GIS) vor. Auf der Grundlage von OpenStreetMap-Vektordaten werden routingbasierte Einzugsgebiete der Schlaganfallversorgungszentren ermittelt und mit vektorbasierten Daten zur Demographie auf räumlich disaggregierter Ebene verschnitten. Eine Modellierung zeitlicher Erreichbarkeiten mit Rettungsfahrzeugen resultiert in Isochronen-Kartendarstellungen, welche in der Verschneidung mit hoch aufgelösten demographischen Sachdaten verschiedene Analysemöglichkeiten bieten. Diese werden an einem Fallbeispiel aus Unterfranken aufgezeigt, welches die Potenziale des Verfahrens für die raumbezogene Planung von Schlaganfallversorgungszentren skizzieren soll. Eine Anwendung des Verfahrens auf andere medizinische Einrichtungen oder die Verschneidung mit weiteren themenbezogenen Sachdaten ist möglich.
BACKGROUND: Breast cancer (BC), which is most common in elderly women, requires a multidisciplinary and continuous approach to care. With demographic changes, the number of patients with chronic diseases such as BC will increase. This trend will especially hit rural areas, where the majority of the elderly live, in terms of comprehensive health care. METHODS: Accessibility to several cancer facilities in Bavaria, Germany, was analyzed with a geographic information system. Facilities were identified from the national BC guideline and from 31 participants in a proof-of-concept study from the Breast Cancer Care for Patients With Metastatic Disease registry. The timeframe for accessibility was defined as 30 or 60 minutes for all population points. The collection of address information was performed with different sources (eg, a physician registry). Routine data from the German Census 2011 and the population-based Cancer Registry of Bavaria were linked at the district level. RESULTS: Females from urban areas (n = 2,938,991 [ie, total of females living in urban areas]) had a higher chance for predefined accessibility to the majority of analyzed facilities in comparison with females from rural areas (n = 3,385,813 [ie, total number of females living in rural areas]) with an odds ratio (OR) of 9.0 for cancer information counselling, an OR of 17.2 for a university hospital, and an OR of 7.2 for a psycho-oncologist. For (inpatient) rehabilitation centers (OR, 0.2) and genetic counselling (OR, 0.3), women from urban areas had lower odds of accessibility within 30 or 60 minutes. CONCLUSIONS: Disparities in accessibility between rural and urban areas exist in Bavaria. The identification of underserved areas can help to inform policymakers about disparities in comprehensive health care. Future strategies are needed to deliver high-quality health care to all inhabitants, regardless of residence.
Purpose Rapid accessibility of (intensive) medical care can make the difference between life and death. Initial care in case of strokes is highly dependent on the location of the patient and the traffic situation for supply vehicles. In this methodologically oriented paper we want to determine the inequivalence of the risks in this respect. Methods Using GIS we calculate the driving time between Stroke Units in the district of Münster, Germany for the population distribution at day- & nighttime. Eight different speed scenarios are considered. In order to gain the highest possible spatial resolution, we disaggregate reported population counts from administrative units with respect to a variety of factors onto building level. Results The overall accessibility of urban areas is better than in less urban districts using the base scenario. In that scenario 6.5% of the population at daytime and 6.8% at nighttime cannot be reached within a 30-min limit for the first care. Assuming a worse traffic situation, which is realistic at daytime, 18.1% of the population fail the proposed limit. Conclusions In general, we reveal inequivalence of the risks in case of a stroke depending on locations and times of the day. The ability to drive at high average speeds is a crucial factor in emergency care. Further important factors are the different population distribution at day and night and the locations of health care facilities. With the increasing centralization of hospital locations, rural residents in particular will face a worse accessibility situation.
In dem Beitrag werden auf der Grundlage einer Haushaltsbefragung in Bad Birnbach Aussagen zur Akzeptanz, Aufgeschlossenheit und Bewertung gegenüber dem Pilotprojekt getroffen. Die Wahrnehmung und Bewertung von Eigenschaften des automatisiert fahrenden Kleinbusses wie auch Präferenzen, Werte sowie Einstellungen von Anwohnern zu autonom fahrenden Fahrzeugen sind dabei von Interesse. Als Analyseschema wird eine Einteilung nach den Akzeptanzdimensionen der Einstellungs-, Handlungs-und Nutzungsebene verwendet. Das Pilotprojekt wird von der Mehrheit der Befragten begrüßt und häufig auch schon aktiv getestet. Hinsichtlich einiger objekt-wie auch subjektbezogener Eigenschaften gibt es z. T. signifikante Unterschiede zwischen Personen, die schon mit dem automatisierten Bus mitgefahren sind, und solchen, die ihn noch nicht getestet haben. In Bezug auf eine zukünftige mögliche Nutzung können projektbezogen drei verschiedene Gruppen von potenziellen Nutzern differenziert werden.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
hi@scite.ai
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.