The partial pressures of oxygen and carbon dioxide of the arterial blood were examined under strictly standardized conditions. The relationship of PaO2 to age was found as YR = -0.40 age + 96.2 and PaCO2 to age as YR = 0.03 age + 36.0. Furthermore, a correlation between PaCO2 and PaO2 could be calculated as YR = -0.073 PaO2 + 43.0. An estimation of PaO2 by biometrical data is given: YR= -0.39 age – 0.02 weight (kg) + 0.06 height (cm) + 85.9. The casual relations between blood partial pressures and age will be discussed in details.
Summary. Surgical data banks are used in three main ways in the recognition of surgical indications, viz., a) patient data relevant to decision making are made available without loss of time; b) experience gained in situations involving similar decisions is promptly recalled; c) an empirical basis is provided for computerized decision making. The lnstitut fiir Medizinische Datenverarbeitung of GSF in co-operation with the Surgical clinic of TUM and of the University of Munich has built up a data bank containing information on more than 60 000 patients, and some of the aids mentioned above are already in routine use. Some of the aids are being tested parallel to conventional procedures.
Gehäuftes Auftreten von Gefäßerkrankungen, Entwicklung einer krankhaften Leberverfettung sowie Abweichungen in der Regulation der Serum-Lipoidspiegel gelten als typische Komplikationen des Diabetes mellitus vom Alterstyp. Dabei sind vor allem die hohe Manifestationsquote einer Koronarerkrankung und die ungünstige Infarktprognose bei Diabetikern bemerkenswert.Mit fortschreitenden Kenntnissen über die Entwicklung der Vor-und Frühstadien des Diabetesmellitus haben sich in den letzten Jahren viele Arbeitsgruppen der Frage zugewandt, ob die typischen diabetischen Begleitkrankheiten auch schon im Stadium des latenten Diabetes mellitus gehäuft auftreten. Von zahlreichen Untersuchern ist eine hochgradige Koinzidenz von latenten Störungen des Kohlenhydratstoffwechsels mit Gefäßsklerosen, vorwiegend vom Lokalisationstyp der Koronarsklerose, nachgewiesen worden (12, 13, 17, 21). So stellt sich die Frage, ob es sich bei Koronarerkrankungen und anderen arterioskierotischen Gefäßkomplikatioiien möglicherweise vorwiegend oder partiell um Manifestationen eines subklinischen Diabetes mellitus handelt. Eine definitive Klärung dieser Frage ist nur durch großangelegte, prospektive Untersuchungsreihen zu erzielen. Bis solche Untersuchungen in großem Umfange durch-
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