We propose a new definition for erosions visualized with HR-pQCT imaging. Interreader reliability for erosion detection is good, but further refinement of selection of landmarks for erosion size measurement, or automated volumetric methods, will be pursued.
Background Diagnosis and monitoring of patients with rheumatoid arthritis (RA) is largely based on radiographs, therefore the sensitivity to detect small changes of bone erosions is limited. This is also true for MRI, where the spatial resolution is limited. Objectives To use high resolution peripheral quantitative CT (HR-pQCT) combined with advanced 3D image processing to quantify longitudinal shape and size changes of bones erosion of the metacarpophalangeal (MCP) joints of patients with RA. Methods HR-pQCT images of the second to fourth MCP joint from 10 RA patients were acquired on an XtremeCT scanner (Scanco Switzerland) with an isotropic voxel size of 82µm. Patients were scanned at baseline and after 1.1±0.4 years. 5 patients were treated with Methotrexate (MTX, mean age±SD 53.1±18.8 years, 1 male), 5 with tumor necrosis factor inhibitors (TNFi, 46±13.9 years, all women). The periosteal surface was segmented independently in baseline (BL) and follow-up (FU) datasets. The BL segmentation was rigidly registered to the FU segmentation and also used for the FU images. Erosions were segmented independently in both BL and FU data. We evaluated change in volume, surface area, and sphericity (a measure between 0 and 1 for how closely the erosion resembles a sphere). We also dilated the erosions to obtain 4 concentric volumes of interests (VOIs) in which BMD was measured. Results 10 erosions in the MTX group and 11 erosions in the TNFi group were evaluated. Mean±SD (min/max) % changes of volume, surface area and sphericity were 0.58±18.78 (-20.91/26.28), 4.7±19.9 (-23.93/35.45) and -3.01±10.36 (-24.73/12.44) in the MTX group and -13.97±37.92 (-63.68/75.1), -10.7±33.03 (-60.97/38.23) and 4.73±21.6 (-19.28/61.04) in the TNFi group. % BMD changes in the dilated VOIs 1 to 4 were 0.6±13.64, 2.16±15.2, -0.22±11.07 and -2.55±6.06 for the MTX group and 10.83±21.62, 15.84±27.01, 12.4±19.05 and 9.14±13.56 for the TNFi group. The % change in erosion volume negatively correlated with the % change in BMD in VOI 1 to 4. For all 21 erosions combined, Spearman’s rho were -0.49, -0.54, -0.54 and -0.5. All correlations were significant (p<0.05). Intra-operator BMD precision (root mean squares coefficients of variation) ranged from 2.66% (VOI1) to 3.73% (VOI3). Image/graph Conclusions In this small pilot study we demonstrated that shape and volume changes of bone erosions of the MCPs can be quantified and that small BMD changes in the vicinity of the erosions can be detected. Our preliminarily analysis indicated differences in erosion volume and surrounding BMD changes between the two groups, however, the initial results were not adjusted for age and other potential covariates. A limitation of the HR-pQCT technique is a loss of precision due to motion artifacts, due to long scan times (∼8min). Disclosure of Interest None Declared
Wie aus den vorstehenden Aul~erungen yon Nitschke zu ersehcn ist, ist die l%age, wie hoch die Normwerte ffir das Blutjod liegen, keineswegs befriedigend gctd~rt. Die Mcinungen gchen erheblich auseinander. Werte yon 7,5 bis zu 40 ~, umfassen den Bereich dessen, was angegeben wird. Die Auseinandersetzung dartiber, was die wirklichen Blutjodwerte sind, ist noch nicht abgeschlossen. Trotz dieser vSlligen Unsicherheit der Grundlagen hiel~ es Nitschk~ fiir rich~ig, die " "* Bht~j odbes~lmmung zur :hufkl/~rung der Pathogenese der Rachitis schon jetzt zu verwenden. Er behauptet, dab bei der Rachitis eine hochgradige Senkung des Blutjods vorliege und besehuldigt, weft dies nicht best/~tigt werden konnte, die Methodik tier Nachpriifer.Wenn er hierbei sagt, die negativen Befunde yon Fasold und die unserigen stiitzten sich nicht, ,,nut einer k6nne recht haben", so iibersieht er geflissentlich, dab wir die mit der Fellenbergschen Methode erhobenen Blutjodwerte auf Grund der Kritik eines hervorragenden Chemikers, Pfeiffers, angezweifelt haben. Diese Kritik ist fiir uns mal3-geblicher als die Tatsache, dal3 einige Mediziner mit der genannten Methode gearbeitet haben. Wit halten diese nicht ftir geeignet zur Ermittlung yon Blutjodwerten. Der Besch/iftigung mit anderen Methoden sahen wit uns enthoben, als vSllig unabh/~ngig yon uns die MRteilung yon Fasold erfolg~e. Die Alkalijodide sind so fliichtig, dal] bei oftener Veraschung, zumal bei so kleinen Mengen, Verluste eintreten mtissen. Solche erfolgen nach Baumanu-Metzgerschon unter 100 ~ Wie sollen sie sich also bei lange dauemder Rotglut des Platins, die bei mindestens 7270 liegt, verhindern lassen ? Auch die Einschaltung einer Extraktion der Asche mit noehmaliger Verbrennung des Riickstandes i~ndert hieran nichts. Die Fehlerstreuung bei der Fellenberg-Methode wird also nach unten gehen und nicht zu vermeiden sein. Dagegen ist der andere Fehler, auf den Nitschke verweist, das Zuriickbleiben verkohlter organiseher Partikelehen in tier Asche, wodureh Streuung im entgegcngesetzten Sinne bewirkt wird, bei geniigender" Sorgfalt zu umgehen. Auf diesen Punkt haben wit wohlbedacht besonders unser Augenmerk gerichtet. Wir haben, wenn es n6tig war, immer und immer wieder durchfeuchtet, getrocknet und erneut gegliiht, bis vSllig klare L6sung crrcicht wurde. Schon geringste Beimengungen yon Kohleresten machen die in kleinstem Volumen erfolgende colorimetrische Messung, die wir in jedem Falle
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