The relationship between sleep and adolescent depression is much discussed, but still not fully understood. One important sleep variable is self-selected sleep timing, which is also referred to as chronotype. Chronotype is mostly regulated by the circadian clock that synchronises the internal time of the body with the external light dark cycle. A late chronotype as well as a misalignment between internal time and external time such as social jetlag has been shown to be associated with depressive symptoms in adults. In this study, we investigated whether adolescents with remitted depression differ from healthy controls in terms of chronotype, social jetlag and other sleep-related variables. For this purpose, we assessed chronotype and social jetlag with the Munich ChronoType Questionnaire (MCTQ), subjective sleep quality with the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) and used continuous wrist-actimetry over 31 consecutive days to determine objective sleep timing. Given the potentially mediating effect of light on chronotype and depressive symptoms, we measured light exposure with a light sensor on the actimeter. In our sample, adolescents with remitted depression showed similar chronotypes and similar amounts of social jetlag compared to controls. However, patients with remitted depression slept significantly longer on work-free days and reported a worse subjective sleep quality than controls. Additionally, light exposure in remitted patients was significantly higher, but this finding was mediated by living in a rural environment. These findings indicate that chronotype might be modified during remission, which should be further investigated in longitudinal studies.
In this study, we investigated the emotional processing of extremely emaciated body cues in adolescents and young adults with (n = 36) and without (n = 36) anorexia nervosa (AN), introducing a new picture type, which was taken from websites that promote extreme thinness and is targeted specifically at adolescents interested in extreme thinness. A startle reflex paradigm was used for implicit reactions, while a self-assessment instrument was used for subjective responses. We found a significant group difference with a startle inhibition (appetitive response) among the patients and a startle potentiation (aversive response) among the controls, whereas no such difference for subjective measures was found. The results are in contrast to previous studies, which proposed a general failure to activate the appetitive motivational system in AN, but in keeping with findings from other addictions, where the same response pattern has been found. Implications for prevention and therapy are discussed.
Zusammenfassung. Depressive Erkrankungen gehen mit vielen Symptomen einher, die in Bezug zu einer tageszeitlichen Rhythmik und dem Schlafverhalten stehen. Die vielfältigen Zusammenhänge zwischen Schlaf, Depression und Tagesrhythmik sind nicht eindeutig geklärt. In den Forschungsarbeiten der letzten Jahre kommt dem Chronotyp eine besondere Bedeutung zu. Als biologisches Maß der inneren Uhr kann der Chronotyp – basierend auf Schlafzeiten – mit dem Munich ChronoType Questionnaire (MCTQ) bestimmt werden, als subjektive Präferenz für bestimmte Tageszeiten wird er mit dem Morningness-Eveningness-Questionnaire (MEQ) erfasst. Durch eine systematische Literaturrecherche konnten Studien identifiziert werden, die überwiegend einen Zusammenhang zwischen einem späten Chronotyp und depressiven Symptomen und depressiven Störungen zeigen. Dies ist besonders für Jugendliche relevant, da sich der Chronotyp zur Adoleszenz hin stark verändert. Bisher ist nicht geklärt, was am Zusammenhang zwischen Chronotyp und depressiver Störung Ursache und Wirkung ist und welche Faktoren als Moderator oder Mediator fungieren. Möglicherweise ist der Zusammenhang bidirektional: Einerseits ziehen sich Patienten mit depressiven Störungen häufig zurück und sind weniger Tageslicht ausgesetzt, was ihren Chronotyp später werden lässt. Andererseits führt eine Diskrepanz von Innenzeit (festgelegt durch die innere Uhr) und Außenzeit (z. B. durch Schul- und Arbeitszeiten) zu Problemen wie einer verringerten Schlafqualität und schlechteren Schulnoten, die wiederum im Zusammenhang mit Depressivität stehen können.
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