2020
DOI: 10.1055/a-1226-0241
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Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-C-Virus(HCV)-Infektion

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Cited by 25 publications
(30 citation statements)
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References 122 publications
(154 reference statements)
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“…One potential approach would be to broaden the access to treatment to clinics and practices where PWID feel well cared for and welcome. The current guidelines for the treatment of HCV in Germany stress the advantages of a simultaneous initiation to OST therapy when starting HCV treatment [ 13 ], both for a close monitoring of the patients’ well-being and to strengthen patient–specialist relationship. The ANCHOR study in a Washington treatment center confirmed the merit of concurrent OST initiation with SOF/VEL treatment for 12 weeks [ 21 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
See 1 more Smart Citation
“…One potential approach would be to broaden the access to treatment to clinics and practices where PWID feel well cared for and welcome. The current guidelines for the treatment of HCV in Germany stress the advantages of a simultaneous initiation to OST therapy when starting HCV treatment [ 13 ], both for a close monitoring of the patients’ well-being and to strengthen patient–specialist relationship. The ANCHOR study in a Washington treatment center confirmed the merit of concurrent OST initiation with SOF/VEL treatment for 12 weeks [ 21 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Comprehensive data on the pharmacotherapy of these patient groups are scarce. In our analysis, the co-medication profiles of PWID and OST patient groups were examined with regard to possible interactions with DAAs that are recommended by current guidelines [ 13 ]. In comparison, the interaction profiles in a cohort of patients treated with one of the three currently recommended HCV DAAs, i.e., Sofosbuvir/Velpatasvir, Glecaprevir/Pibrentasvir or Elbasvir/Grazoprevir, were also analyzed.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Analog der S3-Leitline zur Hepatitis C sollen alle Patienten mit replikativer Hepatitis C behandelt werden [12]. Dazu gehören auch HBV/HCV-koinfizierte Patienten.…”
Section: Kommentarunclassified
“…Da das Risiko aber auch nicht vermindert ist und die meisten Daten ein erhöhtes HCC-Risiko dokumentieren, sollte bei fortgeschrittener Fibrose (Metavir F3 und F4) frühzeitig eine regelmäßige Tumorsurveillance mittels halbjährlicher Ultraschalluntersuchung der Leber eingeleitet werden [12].…”
Section: Kommentarunclassified
“…Zur Erstellung evidenzbasierter Empfehlungen wurden weitere seit 2011 veröffentlichte Leitlinien, Metaanalysen und randomisierte Studien berücksichtigt. Insbesondere wurden Leitlinienadaptationen der internationalen EASLund AASLD-Leitlinien zur Hepatitis B [3][4][5], der WHO-Leitlinie zur Prävention einer Mutter-Kind-Übertragung einer HBV-Infektion [6], der DGVS S3-Leitlinie zum hepatozellulären Karzinom (HCC) [7], der EASL-Leitlinie zur nichtinvasiven Fibrosebestimmung [8] sowie der DGVS S3-Leitlinie zur Hepatitis C [9,10] Therapie der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion: Standard sind direkt antiviral wirkende Nukleosid-/Nukleotidanaloga (NA) mit hoher Resistenzbarriere wie Entecavir (ETV) oder Tenofovir (TDF oder TAF). Eine Therapie mit Lamivudin kann bei optimalem Therapieansprechen fortgeführt, aber nicht neu begonnen werden.…”
unclassified