Abstract:Der Marathonlauf stellt eine hohe Belastung für alle Organsysteme des Menschen dar. Die internistischen oder orthopädischen Probleme, die der moderne Mensch beim Training oder der Durchführung eines Marathonlaufs erleidet, sind vor allem in einer unzureichenden, nicht strukturierten Vorbereitung oder einer übermäßigen hochleistungsorientierten Ausübung des Laufs zu sehen. So sind sowohl internistische Probleme wie z. B. Vorhofflimmern oder Myokardinfarkte wie auch orthopädische Komplikationen (z. B. Überlastun… Show more
“…In recent years, marathon running has become increasingly popular with more than 700 races worldwide and up to 50'000 participants per event (Schiffer, Montiel, Hildebrandt, Predel, & Knackstedt, 2010). These events attract participants with diverse athletic backgrounds from elite runners to novices and different body compositions ranging from lean to obese participants (Vadeboncoeur et al, 2012).…”
“…In recent years, marathon running has become increasingly popular with more than 700 races worldwide and up to 50'000 participants per event (Schiffer, Montiel, Hildebrandt, Predel, & Knackstedt, 2010). These events attract participants with diverse athletic backgrounds from elite runners to novices and different body compositions ranging from lean to obese participants (Vadeboncoeur et al, 2012).…”
“…Worldwide more than 700 annual events with up to 40,000 runners are being organized (Sanchez et al 2009;Schiffer et al 2010). However, little is known about the effects of prolonged excessive exercise on the immune system.…”
The focus of this study was to assess exercise-induced alterations of circulating dendritic cell (DC) subpopulations and toll-like receptor (TLR) expression after marathon running. Blood sampling was performed in 15 obese non-elite (ONE), 16 lean non-elite (LNE) and 16 lean elite (LE) marathon runners pre- and post-marathon as well as 24 h after the race. Circulating DC-fractions were measured by flow-cytometry analyzing myeloid DCs (BDCA-1+) and plasmacytoid DCs (BDCA-2+). We further analyzed the (TLR) -2/-4/-7 in peripheral blood mononuclear cells (rt-PCR/Western Blot) and the cytokines CRP, IL-6, IL-10, TNF-α and oxLDL by ELISA. After the marathon, BDCA-1 increased significantly in all groups [LE (pre/post): 0.35/0.47%; LNE: 0.26/0.50% and ONE: 0.30/0.49%; all p < 0.05]. In contrast, we found a significant decrease for BDCA-2 directly after the marathon (LE: 0.09/0.01%; LNE: 0.12/0.03% and ONE: 0.10/0.02%; all p < 0.05). Levels of TLR-7 mRNA decreased in all groups post-marathon (LE 44%, LNE 67% and ONE 52%; all p < 0.01), with a consecutive protein reduction (LE 31%, LNE 52%, ONE 42%; all p < 0.05) 24 h later. IL-6 and IL-10 levels increased immediately after the run, whereas increases of TNF-α and CRP-levels were seen after 24 h. oxLDL levels remained unchanged post-marathon. In our study population, we did not find any relevant differences regarding training level or body weight. Prolonged endurance exercise induces both pro- and anti-inflammatory cytokines. Anti-inflammatory cytokines, such as IL-10, may help to prevent excessive oxidative stress. Marathon running is associated with alterations of DC subsets and TLR-expression independent of training level or body weight. Myeloid and plasmacytoid DCs are differently affected by the excessive physical stress. Immunomodulatory mechanisms seem to play a key role in the response and adaptation to acute excessive exercise.
Zusammenfassung
Falldarstellung Eine 17-jährige Gymnasiastin betätigte sich in einer Freizeitsportgruppe körperlich moderat. Wenige Sekunden nach einem leichten abdominellen Anprall eines Balles bricht sie bewusstlos zusammen. Bei fehlender Atmung werden durch Laien sofort Maßnahmen der Basisreanimation durchgeführt. Ein Team aus boden- und luftgebundenen Rettungskräften konnte nach insgesamt 50 Minuten Reanimation einen Return of Spontaneous Circulation (ROSC) registrieren. Unter kontinuierlicher Noradrenalininjektion erfolgte der luftgebundene Transport in die Klinik. Die Patientin verstarb jedoch am 3. Tag nach dem Ereignis an dem in der Folge des Kreislaufstillstands aufgetretenen Hirnödem. In der Sektion und den sich anschließenden Zusatzuntersuchungen wurden ein hypoxischer Hirnschaden sowie Zeichen eines Schockgeschehens an lebenswichtigen Organen festgestellt. Außerdem fanden sich Hinweise der kardialen Manifestation einer Infektion mit Parvovirus B19 (PVB19).
Schlussfolgerungen Der plötzliche Herztod im Rahmen körperlicher Belastung, wie bspw. bei Sportveranstaltungen, ist ein extrem seltenes Ereignis. Die Anwendung der im professionellen Sportbereich üblichen umfangreichen medizinischen Betreuung wäre im Breitensport mit hohem Aufwand verbunden. Einer symptomatischen Therapie während medizinischer Notfallsituationen in diesem Bereich kommt damit große Bedeutung zu. Das Hauptaugenmerk sollte dabei auf einer funktionierenden Rettungskette mit qualitativ hochwertig ausgeführten Erst- und Folgemaßnahmen sowie einer durch die aufnehmende Rettungsleitstelle telefonisch unterstützten Laienreanimation liegen.
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