Zusammenfassung. In der vorliegenden Arbeit wird ein Überblick über den aktuellen Wissensstand zur Entwicklungsepidemiologie psychischer Störungen des Kindes- und Jugendalters gegeben. Der Median der Periodenprävalenzraten der wichtigsten Studien betrug 18%, wobei ca. ¾ der Prävalenzraten zwischen 15 und 22% lagen. Damit sind psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen in etwa gleich häufig wie bei Erwachsenen. Als häufigste Störungen zeigten sich Angststörungen mit einer durchschnittlichen Prävalenz von 10,4%, gefolgt von dissozialen Störungen mit 7,5%. Es ergaben sich konsistent hohe Persistenzraten der Störungen von ungefähr 50%, wobei dissoziale Störungen die ungünstigsten Verläufe aufwiesen. Die häufigsten komorbiden Störungen waren dissoziale Störungen bei Vorliegen einer hyperkinetischen Störung und Angststörungen bei Vorliegen einer depressiven Störung. Bis zum Alter von 13 Jahren wurden durchgehend höhere Gesamtprävalenzen psychischer Störungen bei Jungen gefunden, wogegen im Zuge der Adoleszenz eine Angleichung der Raten erfolgte. Bei Jungen zeigten sich höhere Raten externalisierender Störungen, während Mädchen höhere Raten von Eßstörungen und psychosomatischen Störungen aufwiesen. Ein differenziertes Bild zeigte sich für internalisierende Störungen. Während depressive Störungen ab dem späten Jugendalter doppelt so häufig beim weiblichen Geschlecht vorkamen, traten diese im Schulalter häufiger bei Jungen auf. Die Befundlage zeigt, dass verstärkte Forschungsbemühungen zur Prävention und Intervention im Kindes- und Jugendalter dringend erforderlich sind.
SYNOPSISGeneral methodological and design issues in research on psychosocial outcome predictors of clinical depression are discussed, and the first stage of a study of discharged depressed in-patients is presented. It involved 115 recovered and 75 non-recovered such patients who were compared regarding stress factors, social support, personality and coping styles. While there were few differences between recovered and non-recovered patients with respect to stable personality traits, recovered patients were less likely to have had severe long-term life difficulties, and their coping style differed: it was characterized by more negative appraisals of stressful situations, greater problem avoidance, less palliative activities, and a lesser inclination to solicit social support. Whereas among women without partners, as well as men, non-recovery was also associated with less support from friends, in particular psychological-emotional support in crises, non-recovered women with partners had much more such support. The results are discussed with reference to the existing literature on outcome correlates of clinical depression.
A B S T R A C TThis paper reports findings from a prospective study of a cohort of 321 eight-yearold children followed up to the age of 25 years. By examining officially recorded and self-reported delinquent behaviours, the present analysis aimed to distinguish three types of life course: episodic juvenile delinquency; continued juvenile delinquency up to adulthood; and late-starting delinquency in early adulthood. The analysis identifies a variety of risk factors, assessed in childhood and adolescence, that increase the likelihood of later delinquent behaviour. Some of these risk factors are common to the three types of delinquency life course, but there are also risk constellations that are specific to the particular life-course types; these risk constellations differ in terms of the number and variety of risk factors, and in terms of the absolute and relative impact of particular risk factors.
K E Y W O R D SCourse Types of Delinquency / Juvenile Delinquency / Prospective Cohort / Risk Factors.
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