Previous investigations in human precancerous and cancerous tissues identified subsets of cells that were different in respect to a heparin-induced increase in fluorescence intensity (IFI) monitored by flow cytometry. We suggested that differences in IFI were due to different chromatin types in the cells and related to different transcriptional capacities. This study is to prove our suggestion. Heparin-induced IFI was measured in the human breast cell line H184A1N4 cultured under different, defined growth conditions. Cells in quiescence obtained from a culture deprived of serum and other supplements essential for growth or from the confluent state revealed a higher IFI than cells restimulated to proliferation by addition of complete medium; here a reduced IFI was found. Changes in the magnitude of heparin-induced IFI precede changes in cell-cycle stage distribution by at least 6.5 h. We conclude that the heparin-induced effects, as revealed by flow cytometry, reflect changes in the accessibility of chromatin to transcription in different stages of proliferative activity. The results confirm our conclusions from previous findings with clinical material.
Kalium auf 13 mg°/o 3,32 inval/L. Abgesehen davon blieb der Patient bis jetzt ausreichend kompensiert.Uns bot sich bei wiederholten Klinikaufenthalten seit 1955, wohl infolge der seit Jahren verabfolgten Halocortine, nie das Vollbild einer Nebennierenrinden-Insuffizienz. Erwähnt seien der pathologische Ausfall des Robinson-Power-Kepler-Tests (A = 10,2) und Eosinophilen-Senkungen von etwa 30°/o bei wiederholten 4-Stunden-ACTH-Tests. Die im Ham untersuchten Fraktionen neutraler Steroide lagen unterhalb der altersentsprethenden Norm. Die schon früher festgestellten walnußgroßen Kalkschatten kranial beider Nieren ließen sich durch Schichtaufnahmen und i.v. Pyelographie mit Sicherheit den Nebennieren zuordnen (Abb. 5). Im rechten Lungenhilus fanden sich kalkdichte Herde. Die Tuberkulinprobe fiel stark positiv aus.Eine subtile Prüfung der Nebennierenrinden-Funktionsreserve erfolgte im Januar 1959. Der Mineralstoffwechsel wurde gesondert durch einen modifizierten Cutler-Power-Wilder-beziehungsweise Harrop-Test (Literatur bei Labhart) untersucht. Dabei fand sich nach Kochsalzentzug ein nur unbedeutender Rückgang der Natriumchlorid-Ausscheidung (durchschnittlich 0,5 g/die) bei deutlichem Absinken des Natrium-und Ansteigen des Kaliumspiegels un Blut. Einzelheiten siehe Abb. 6. Der Versuch läßt somit auf eine fast maximale Ausnützung der mineralocorticoiden NebennierenrindenFunktion schließen.
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