The aim of our study was to assess whether a well-established federal state-wide Stroke Care Pathway delivering high quality stroke care can cope with the COVID-19 pandemic and associated measures to contain the virus spread. The retrospective analysis is based on a prospective, quality-controlled, population-based registry of all stroke patients in the Tyrol, a federal state of Austria and one of the early hot-spots of COVID-19 in Europe. Patient characteristics, pre-hospital management, intra-hospital management and post-hospital were analysed. All residents of the Tyrol suffering ischemic stroke in 2020 (n = 1160) and four pre-COVID-19 years (n = 4321) were evaluated. In 2020, the annual number of stroke patients was the highest in this population-based registry. When local hospitals were overwhelmed with SARS-CoV-2-patients, stroke subjects were temporarily allocated to the comprehensive stroke centre. Stroke severity, quality metrics of stroke management, serious complications, and post-stroke mortality did not differ between 2020 and the four comparator years. Notably, iv. thrombolysis-rate was similar (19.9% versus 17.4%, P = 0.25) and endovascular stroke treatment even better (5.9% versus 3.9%, P = 0.003) but resources for in-patient rehabilitation were limited (25.8% versus 29.8%, P = 0.009). Concluding, a well-established Stroke Care Pathway was able to maintain high-quality acute stroke care even when challenged by a global pandemic.
Zusammenfassung Hintergrund In der Behandlung des Schlaganfalls gibt es Fortschritte auf vielen Ebenen. Dies führt zu besseren Heilungschancen und einer Minderung körperlicher Beeinträchtigung. Akuttherapiemaßnahmen sind auf ein kurzes Zeitfenster nach Auftreten limitiert, deshalb ist das Notfallmanagement besonders kritisch. Das Projekt Schlaganfallpfad Tirol wurde realisiert, um die Versorgungskette beim Krankheitsbild Schlaganfall von der prähospitalen Phase bis zum Abschluss der Rehabilitation zu optimieren. Ziel der Arbeit Beschreibung des Tiroler Schlaganfallpfads als Beispiel für die Optimierung der Schlaganfallversorgung in einer mitteleuropäischen alpinen Region mit Schwerpunkt auf die prähospitale Versorgung. Material und Methoden In vier Teilprojekten von der Prähospitalphase bis zur Nachbehandlung wurden Versorgungsprozesse und Schnittstellen optimiert und mit Qualitätssicherungsmaßnahmen evaluiert. Ergebnisse Nach Implementierung hat sich die Thrombolyserate fast verdoppelt und die Rate an gutem funktionellem Outcome nach 3 Monaten verbessert. Komplikationen wie eine Aspirationspneumonie haben deutlich abgenommen. Der Zugang zu rehabilitativen Maßnahmen hat sich verbessert, insbesondere auch wegen des Aufbaus einer qualitätskontrollierten und finanzierten ambulanten Rehabilitation. Schlussfolgerung Ein ganzheitliches Versorgungsprojekt kann gut in die Praxis umgesetzt werden und verbessert die Versorgungsqualität beim ischämischen Schlaganfall. Der europäische Aktionsplan Schlaganfall 2018–2030 empfiehlt die Etablierung umfassender Schlaganfallpfade in allen Regionen und Ländern Europas.
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