Background: Methamphetamine use is a rapidly increasing cause of morbidity and mortality. Pregnant women and new parents who consume methamphetamine are at high risk since they seldom seek health services despite having multiple needs. We addressed this care gap by implementing an easily accessible program that pools resources from psychiatric, obstetric, and pediatric departments as well as community and government agencies.Method: This real-life observational study evaluated an integrated care program in 27 expecting parents and 57 parents of minors. The outcome criteria were treatment retention, psychosocial functioning, and abstinence. We compared participant demographics according to outcome and applied ordinal logistic regression to predict treatment success.Results: Patients received integrated care for almost 7 months on average. Nearly half achieved stable abstinence and functional recovery. Only one pregnant woman dropped out before a care plan could be implemented, and all women who gave birth during treatment completed it successfully. Three-fourths of patients had psychiatric comorbidities. Patients with depressive disorders were almost 5 times less likely to succeed with treatment. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) was diagnosed in nearly 30% of patients who dropped out of a care plan, which was about 4 times more often than in the successful outcome group.Conclusion: Our program engaged pregnant women and parents in treatment and helped them recover from methamphetamine-related mental disorders. Management of comorbid ADHD and depression should be an integral part of care initiatives to counter the methamphetamine crisis that affects parents and children across the globe.
Zusammenfassung. Zielsetzung: Suchtkranke Personen und insbesondere Methamphetamin (MA) -abhängige schwangere Frauen, Mütter und Väter brauchen spezifische Hilfsangebote für sich und ihre Kinder. Am Universitätsklinikum Dresden wurde 2016 dazu das interdisziplinäre Programm „Mama denk‘ an mich“ (MAMADAM) ins Leben gerufen, dessen suchttherapeutischer Teil hier vorgestellt wird. Methode: Die Therapieaufgaben der Ärzte, Psychologen und Sozialarbeiter werden dargestellt. Spezifisch gehören dazu die MA-spezifische Gruppenpsychotherapie für schwangere Frauen und Mütter, Vorgehen beim Abstinenznachweis und bei positivem Drogentest sowie die Zusammenarbeit mit den Jugendämtern. Ergebnisse: Bislang wurden insgesamt 13 Schwangere, 49 Mütter und19 Väter vorstellig. Die Hauptsuchtmittel waren MA (65 %), Alkohol (18 %) und Cannabis (15 %). Komorbide psychiatrische Störungen lagen bei 78 % der Fälle vor, bei 56 % beinhaltete dies auch nicht suchtbezogene Störungen. 71 % waren zu Therapiebeginn überwiegend fremdmotiviert, 71 % bezogen Arbeitslosengeld II und 38 % waren vorbestraft. Die Haltequote für Patienten, die ins Therapieprogramm eingeschlossen wurden, lag bei 77 % bei einer Therapiedauer von 22 Wochen (Median). 20 Patienten wurden in stationäre Entgiftungs-/Reha-Behandlung vermittelt. Diskussion: Die behandelte Stichprobe stellt eine hoch risikobehaftete Klientel dar. Dennoch gelang es im ambulanten Setting, den überwiegenden Anteil abstinent in Therapie zu halten. Die ambulante psychiatrische Suchttherapie kann somit für Eltern eine sinnvolle Alternative zur stationären Langzeittherapie darstellen.
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