This study was designed to investigate the role of three-dimensional (3D) power Doppler sonography of the (sub-) endometrial area on the first day of ovarian stimulation in predicting the outcome of an in-vitro fertilization (IVF) programme. Among the 75 cycles analysed, the overall pregnancy rate was 20% (15/75) per cycle and 23.8% (15/63) per embryo transfer. Intra-observer variability of the colour histogram was checked in 14 patients with the results demonstrating a high level of agreement. Neither endometrial measurements nor uterine blood flow were correlated with the pregnancy rate. In contrast, all 3D indices were significantly lower in conception compared with non-conception cycles (P < 0.05). Logistic regression analysis found the subendometrial flow index to be the strongest predictive factor of IVF success among the tested sonographic parameters (P = 0.04). In conclusion, quantitative assessment of spiral artery blood flow may be of predictive value for implantation in IVF cycles even before ovarian stimulation therapy is started.
ZusammenfassungWir berichten über einen eigenartigen Ultraschallbefund eines Ovarialtumors, der aufgrund seiner gleichförmig konzentrischen, echogenen Binnenstruktur in der 2D-und 3D-Sonographie auffiel. Die histologische Beurteilung war in der Diagnose eines Dermoids zwar eindeutig, die Entwicklung des makroskopischen Aspekts blieb jedoch ohne schlüssige Erklärung. AbstractWe describe unusual sonographic findings in a patient with an ovarian tumor. Two-dimensional and three-dimensional sonography showed a tumor with a homogenous, concentric and echogenic structure. Histology confirmed a benign cystic teratoma (dermoid cyst). EinleitungMature Teratome der Ovarien sind zu 90 % zystische Tumoren (Dermoidzysten), die Elemente aller drei Keimzellen enthalten können. Die Häufigkeit der maturen Teratome wird in der Literatur mit 25 -30 % aller ovarieller Neoplasien [9,13] angegeben, wobei das Alter bei Diagnosestellung in 85 -95 % prämenopausal liegt, mit einem Median von 33 Jahren. In 60 % der Fälle finden sich keine Symptome, und der Tumor stellt einen Zufallsbefund dar. Symptomatische Patientinnen klagen vorwiegend über abdominale oder pelvine Schmerzen (77,6 %). Selten werden Dysmenorrhö (5,9 %), Druckgefühl (5,9 %), Rükkenschmerzen (4,6 %), Meteorismus (2,6 %), Dyspareunie (1,3 %) oder selbst ertastete pathologische Resistenzen (1,3 %) angegeben [3].Abb. 1 Verschiedene Schnittebenen des Sonographiebildes, das anhand der gespeicherten 3D-Volumendaten nachträglich erstellt worden ist.Abb. 2 Von den Pathologen gereinigte und formalinfixierte Dermoidzyste. Ungewöhnlicher Befund eines OvarialtumorsGeburtsh. u. Frauenheilk. 59 (1999) 529Heruntergeladen von: NYU. Urheberrechtlich geschützt.
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