1. A method for collecting duodenal juice and gastric content separately, in conscious rats, is described. Metal cannulas were implanted into the stomach fundus. For the main experiment a double lumen tube was inserted through the cannula via the pylorus into the duodenum. 2. The following secretion patterns were observed: a) In the resting state there was a constant flow rate of duodenal volume, bicarbonate, trypsin and amylase. b) Cholinergic stimuli were capable of increasing enzyme secretion as much as fourfold for a period of 30 to 40 min when administered as a single subcutaneous injection. This effect was annulled by atropine. c) Secretin and cholecystokinin-pancreozymin given together in a single injection s.c. or i.v., elicited a similarly strong response. d) Identical ranges of the secretion maxima were found with a tendency to decrease after the first hour, when the hormones were infused either s.c. or i.v. e) Doses from 0.5 to 25 U/100 g b.w. /hr showed identical responses. Doses below 0.2 U/100 g/hr were without effect. 3. Narcosis (pentobarbital) inhibited markedly the resting and stimulated enzyme secretion. 4. The method is suitable for examination of physiological and pharmacological effects on resting and stimulated enzyme secretion of the rat pancreas.
Summary. In the rat, stimulated exocrine pancreatic secretion is not influenced by acute hypercalcemia, EDTA hypocalcemia or calcitonin administration. This unresponsiveness is in contrast to the reaction of the rat stomach to ealcemic challenges.Key words: Rat pancreas --Hypercalcemia --Hypocalcemia --Calcitenin.Zusammen/assung. Die stimulierte exokrine Pankreasfunktion der Ratte l~Ilt sich dutch akute Hypercalei~mie, ADTA-Hypocalei~mie oder Calcitoningabe nicht beeinflussen. Dieses Verhalten steht im Gegensatz zur Reaktion des Magens der Ratte auf Calcinmreize.Schl~tsselw6rter: Rattenpankreas --ttypercalci~mie --Hypocalci/~mie --Calcitonin.
Der Schweizer Chirurg de Quervain berichtete 1895 über 5 Frauen im Alter von 35 bis 55 Jahren, die über teilweise bis in den Unterarm ausstrahlende Schmerzen im Bereiche des Processus styloideus radii Klage führten. Außer einer starken Druckempfindlichkeit des dem distalen Radiusende aufliegenden Sehnensdieidenfaches ließ sich gelegentlich an dieser Stelle eine deutliche Verdickung tasten. Er bezeichnete das Krankheitsbild als ,,Tendovaginitis fibrosa stenosans" und fand eine Verengerung des gemeinsamen Sehnenscheidenlathes des M. abductor pollicis longus und des M. extensor pollicis brevis am Processus styloides radii, die das freie Sehnenspiel behindert, Neben heftigen in Daumen und Unterarm ausstrahlenden Schmerzen bestand gelegentlich eine Einschränkung der Beweglichkeit im Handgelenk und in den Gelenken des Daumens.Obwohl dieses Krankheitsbild in der Folgezeit oftmals, wenn auch manchmal unter einer anderen Bezeichnung wie z.
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