ObjectiveThe SCL-90 and the SCL-90-R are the most applied measures regarding psychological distress. To reduce and prevent an overload to of the individuals, the Brief Symptom Inventory with 18 items (BSI-18) was developed based on the SCL-90. Since psychological disorders more frequently occur at an older age, there is a growing need for efficient instruments to measure distress in the elderly. However, the BSI-18’s psychometric properties, norm values, and factorial structure have not yet been investigated in this age group.MethodsThe aim of this study was to evaluate the BSI-18 in a sample of elderly people and to establish norm values for this specific population. Subsequently, demographic information and BSI-18 results were collected from a sample totaling 884 (55% female, mean age of 70.75 years, SD = 7.08, age range = 60–95 years). The questionnaire contains three six-item scales: somatization (SOMA), anxiety (ANX), and depression (DEPR), which form a general symptom index (GSI).ResultsWe found an acceptable to good model fit for a three-factor-model with a general GSI factor. The BSI-18’s psychometric properties were satisfactory. Strict measurement invariance was shown for age and gender. Additionally, we found differences in psychological distress based on sociodemographic variables.ConclusionsThese findings underline the growing need for preventive mechanisms for elderly people such as, e.g., (re)activating their social networks and strengthening their physical and psychological well-being.
Zusammenfassung. Eine Nierentransplantation führt bei Patienten mit einer chronischen Niereninsuffizienz zu einer Verbesserung der Lebensqualität. Zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität dieser Patienten können entweder spezifische oder generische Verfahren eingesetzt werden. Ziel dieser Studie ist es, die psychometrischen Eigenschaften des SF-36 an einer großen Stichprobe von N = 1.687 nierentransplantierten Patienten zu evaluieren. Die interne Konsistenz lag für die Untersuchungsstichprobe zwischen α = .64 (Skala Allgemeine Gesundheitswahrnehmung) und α = .92 (Skala Körperliche Funktionsfähigkeit), womit berichtete Werte repliziert werden konnten. Die diskriminante Validität wurde mittels Effektstärken geprüft (–.03 bis –.35). Die nierentransplantierten Patienten berichteten eine schlechtere gesundheitsbezogene Lebensqualität als die Normstichprobe. Die Überprüfung der Konstruktvalidität ergab inkonsistente Ergebnisse hinsichtlich der Bidimensionalität des Verfahrens. Das SF-36 kann jedoch auch ohne den Fokus auf der Bidimensionalität als Forschungsinstrument der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Patienten mit Nierentransplantation gelten.
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