BackgroundSeptic acute liver and intestinal failure is associated with a high mortality. We therefore investigated the influence of volume resuscitation with different crystalloid or colloid solutions on liver and intestine injury and microcirculation in septic rodents.MethodsSepsis was induced by cecal ligation and puncture (CLP) in 77 male rats. Animals were treated with different crystalloids (NaCl 0.9% (NaCl), Ringer’s acetate (RA)) or colloids (Gelafundin 4% (Gel), 6% HES 130/0.4 (HES)). After 24 h animals were re-anesthetized and intestinal (n = 6/group) and liver microcirculation (n = 6/group) were obtained using intravital microscopy, as well as macrohemodynamic parameters were measured. Blood assays and organs were harvested to determine organ function and injury.ResultsHES improved liver microcirculation, cardiac index and DO2-I, but significantly increased IL-1β, IL-6 and TNF-α levels and resulted in a mortality rate of 33%. Gel infused animals revealed significant reduction of liver and intestine microcirculation with severe side effects on coagulation (significantly increased PTT and INR, decreased haemoglobin and platelet count). Furthermore Gel showed severe hypoglycemia, acidosis and significantly increased ALT and IL-6 with a lethality of 29%. RA exhibited no derangements in liver microcirculation when compared to sham and HES. RA showed no intestinal microcirculation disturbance compared to sham, but significantly improved the number of intestinal capillaries with flow compared to HES. All RA treated animals survided and showed no severe side effects on coagulation, liver, macrohemodynamic or metabolic state.ConclusionsGelatine 4% revealed devastated hepatic and intestinal microcirculation and severe side effects in CLP induced septic rats, whereas the balanced crystalloid solution showed stabilization of macro- and microhemodynamics with improved survival. HES improved liver microcirculation, but exhibited significantly increased pro-inflammatory cytokine levels. Crystalloid infusion revealed best results in mortality and microcirculation, when compared with colloid infusion.
Der septische Schock ist die schwerste Verlaufsform einer Sepsis mit einer Letalität auf deutschen Intensivstationen von bis zu 62 %. In der Behandlung des septischen Schocks ist es daher essentiell, zügig die richtige Diagnose zu stellen und dann ohne unnötige Verzögerung die adäquate Therapie einzuleiten. Nur so kann das Ausmaß der Organschäden limitiert und die hohe Letalität reduziert werden. Die Behandlung besteht zum einen aus einer kausalen Therapie mit chirurgischer Herdsanierung und antimikrobieller Therapie. Die supportive Therapie zielt auf die Aufrechterhaltung und Unterstützung der Organfunktionen sowie Aufrechterhaltung eines adäquaten Kreislaufs. Die adjuvante Therapie kann zusätzlich zur kausalen und supportiven Therapie erfolgen. Welche der adjuvanten Therapieansätze beim einzelnen Patienten als sinnvoll zu erachten ist, muss individuell vom behandelnden Arzt evaluiert werden.Der septische Schock ist die schwerste Verlaufsform einer Sepsis und hat meist einen fulminanten Verlauf mit einer Letalität auf deutschen Intensivstationen von bis zu 62 %. In Deutschland erkranken ca. 76 000 Menschen pro Jahr an einer schweren Sepsis oder einem septischen Schock, was einer Inzidenz von 110/100 000 Einwohnern entspricht [1]. Die Prävalenz in deutschen Kliniken beträgt unabhängig vom Alter 12,4 % für Sepsis und 11,0 % für schwere Sepsis. Die schwere Sepsis tritt in großen Krankenhäusern signifikant häufiger auf als in kleinen Kliniken (19,3 % vs. 6,0 %). Auch das Risiko einer schweren Sepsis erhöht sich mit der Anzahl der erfüllten SIRS-Kriterien. Die Krankenhausletalität der schweren Sepsis beträgt 55,2 %.
prenalterol administration (150 pg/kg i.v.1 exerted beneficial effects on resting and/or exercise cardiac performance in patients with congestive cardiomyopathy (n=12) and 1 patient with hypertensive heart disease (=group I, n=13), while the haemodynamic response in patients with severe coronary heart disease (n=3) or cor pulmonale (n=1) was non-uniform. At rest mean right and left ventricular filling pressures decreased by 26 and 19% ( p < 0 . 0 2 and p<0.02), respectively, while stroke volume increased by 8% (p<0.05), cardiac Index by 25% (p
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.