Background: The German multicenter randomized phase II larynx organ preservation (LOP) trial DeLOS-II was carried out to prove the hypothesis that cetuximab (E) added to induction chemotherapy (IC) and radiotherapy improves laryngectomy-free survival (LFS; survival with preserved larynx) in locally advanced laryngeal/hypopharyngeal cancer (LHSCC).Patients and methods: Treatment-naïve patients with stage III/IV LHSCC amenable to total laryngectomy (TL) were randomized to three cycles IC with TPF [docetaxel (T) and cisplatin (P) 75 mg/m 2 /day 1, 5-FU (F) 750 mg/m 2 /day days 1-5] followed by radiotherapy (69.6 Gy) without (A) or with (B) standard dose cetuximab for 16 weeks throughout IC and radiotherapy (TPFE). Response to first IC-cycle (IC-1) with !30% endoscopically estimated tumor surface shrinkage (ETSS) was used to define early responders; early salvage TL was recommended to non-responders. The primary objective was 24 months LFS above 35% in arm B.
Betrachtet man die Entwicklung der Llltraschalldiagnostik im Kopf-Hals-Bereich in den letzten 10 Jahren, so sind zahireiche Innovationen zu verzeichnen, die sowohi Indikation als auch die diagnostische Aussagekraft maigeblich erweitert haben. Durch die Einbeziehung der Doppler-und Farb-Doppler-Sonographie in die Diagnostik sowie durch gerätetechnische Weiterentwicklungen umfa1t das lndikationsspektrum der Sonographie im Kopf-Hals-Bereich heute die Beurteilung der NasennebenhOhlen, der Weichteilstrukturen von Hals, Speicheldrüsen und Gesicht, die Verlaufsbeobachtung im Rahmen der Therapie von Malignomen und entzundlichen Erkrankungen im Kopf-Hals-Gebiet und zunehmend auch die Traumatologie des Gesichtsschädels.
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