Head and neck surgery is accompanied by more or less heavy tendency to bleed. Spontaneous bleeding will occur, because of general and local peculiarities depending on the vascularisation of this region. The general part of the paper deals with normal haemostasis and the diagnosis of haemorrhagic diathesis. This part also shows simple surgical measures in order to stop bleeding. The special section of the paper explains bleeding problems by case history. Here mainly complications are shown exceedingly imporant to the ENT Doctor, because of their more common frequency i.e. nose-bleeding, adenotonsillextomy as well as alarming haemorrhage from great vessels of the neck (arrosion bleeding of the carotid artery, lesion due to accidents and following necksurgery).
Diskussionen zum Vortrag 21][I. HEERMANN+ sen.-Essen: Zur Fixicrung des Operationsergebnisscs --nicht zur Formung --gipsen wir das Ohr yon auBen ein [Arch. Ohr.-, Has.-u. Kehlk.-Heilk. 180 (1962)]. Eine sp~tere Verformung durch den Verband kann dann nicht mehr eintreten. Ein Hgmatom haben wit danach hie beobachtet. J. HEERMANN, jun.-Essen: Die Technik der Ohrmuschelkorrektur fiihren wir in ~hnlicher Weise durch z. T. nach Erfahrungen, die ich an der Klinik Schmid in Stuttgart gesammelt habe. Wit verwenden jedoch keine HautnKhte wie Herr Wieland, die nach einigen Tagen (bei Kindern mit Geschrei) entfernt werden miissen. Sondern wir verwenden ausschlieBlich Cat-Nahtmateria] auch fiir die Hautnaht. Das hat sieh vor allem bei Kindern sehr bew~hrt, da keine Nachbehandlung mehr erforderlich is~.
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