Croconazole hydrochloride is a new antifungal agent of the imidazole type. A 1% croconazole cream (Pilzcin, Merz + Co., D-Frankfurt/Main) was investigated in a multicentre trial involving 132 patients (mean age 46.7 +/- 15.5 years; 69 men, 63 women) suffering from tinea pedis (interdigital space, n = 86; other foot sites, n = 46). The fungal infections were caused predominantly by Trichophyton rubrum (interdigital space, n = 43; other foot sites, n = 33), followed by other Trichophyton and Candida species. The patients were treated once daily for a period of up to 3 weeks. In the majority of cases complete cure was achieved at both locations. On fungal microscopy no fungi were seen after 3 weeks in 82.6% of patients in the 'interdigital space' group and in 80.4% of patients in the 'other foot sites' group. Two weeks after the end of the treatment no fungi could be found in culture in 81.4% of the patients in the 'interdigital space' group and in 80.4% of patients in the other group. All skin symptoms of the mycoses (itching, scaling, erosions, reddening) decreased during the observation period. In 82.6% of patients in the 'interdigital space' group and in 76.1% of patients treated in the 'other foot sites' group efficacy was rated by the physician as good or very good. Tolerability was evaluated as good or very good in 90.7% and 89.1% of the cases. Local skin intolerabilities were not observed. The therapeutic results show that croconazole cream, when applied once a day, is an effective and well-tolerated drug for the treatment of tinea pedis, regardless of its location.
Zusammenfassung An 451 Patienten mit der Diagnose Oligozoospermie (56,5%), Azoospermie (41,9%), Teratozoospermie (1,2%) und Aspermie (0,4%) wurde unter stationären Bedingungen eine in der Regel bilaterale Hodenbiopsie (95,5%) durchgeführt. Anatomische und intraoperative Besonderheiten sowie intra‐ und postoperative Komplikationen werden anhand dieses Patientengutes dargestellt. Für die Auswertung wurde ein 1972 in der Abteilung für Andrologie der Universitätshautklinik Hamburg‐Eppendorf erstellter Beobachtungsbogen benutzt. An anatomischen Besonderheiten stellten sich bindegewebige Verwachsungen der Hodenhüllen (28,3%), Hydrocelen (35,7%) und eine vermehrte Vaskularisation dar. Als häufigste intraoperative Besonderheit war ein zweiter Hautschnitt erforderlich (4,6%), bei 3,0% war eine Gewinnung von Hodengewebe nicht möglich. Intraoperativ ergab sich Nebenhodenvorfall (4,8%) sowie stärkere Blutung (2,0%). Postoperativ wurde häufiger eine Blutung aus der Hautnaht (1,2%) beobachtet. Bevorzugt wurde dieses Phänomen in den Fällen gesehen, wenn sich intraoperativ Besonderheiten ergeben hatten. Die strenge Indikationsstellung wird besonders herausgestellt. Hierzu wird auch die Information des Patienten unabhängig vom akuten Geschehen der Operation gerechnet. Auf diese Weise können Nebenwirkungen vermieden werden.
Zusanimenfassung: Es wird iiber einen Fall einer congenitalen Fistel im Raphe-Bereich des Penis mit gonorrhoischer Infektion berichtet und gezeigt, dai3 die sonst iibliche Gabe von 2 g Spectinomycin zwar ausreichte, die Infektion der Urethra, nicht aber die der Fistel auszuheilen, obwohl keine Erregerresistenz vorlag. Erst die Gabe der doppelten Dosis brachte auch im Fistelgang Ausheilung der gonorrhoischen Infektion. Congenital Fistula of the Raphe PenisKomplikationen nicht ausreichend oder uberhaupt nicht behandelter venerischer Infek-
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