Hyperbaric oxygen therapy (HBO) is applied very successfully in treatment of various diseases such as chronic wounds. It has been already suggested as adjunctive treatment option for osteitis by immune- and fracture modulating effects. This study evaluates the importance of HBO in an early implant-associated localized osteitis caused by Staphylococcus aureus (SA) compared to the standard therapy. In a standardized murine model the left femur of 120 BALB/c mice were osteotomized and fixed by a titanium locking plate. Osteitis has been induced with a defined amount of SA into the fracture gap. Debridément and lavages were progressed on day 7, 14, 28 and 56 to determine the local bacterial growth and the immune reaction. Hyperbaric oxygen (2 ATA, 90%) was applied for 90 minutes on day 7 to 21 for those mice allocated to HBO therapy. To evaluate the effect of HBO therapy the following groups were analyzed: Two sham-groups (12 mice / group) with and without HBO therapy, two osteotomy groups (24 mice / group) with plate osteosynthesis of the femur with and without HBO therapy, and two osteotomy SA infection groups (24 mice / group) with and without HBO therapy. Fracture healing was also quantified on day 7, 14, 28 and 56 by a.p. x-ray and bone healing markers from blood samples. Progression of infection was assessed by estimation of colony-forming units (CFU) and immune response was analyzed by determination of polymorphonuclear neutrophils (PMN), Interleukin (IL) - 6, and the circulating free DNA (cfDNA) in lavage samples. Osteitis induced significantly higher IL-6, cfDNA- and PMN-levels in the lavage samples (on day 7 and 14, each p < 0.05). HBO-therapy did not have a significant influence on the CFU and immune response compared to the standard therapy (each p > 0.05). At the same time HBO-therapy was associated with a delayed bone healing assessed by x-ray radiography and a higher rate of non-union until day 28. In conclusion, osteitis led to significantly higher bacterial count and infection parameters. HBO-therapy neither had a beneficial influence on local infection nor on immune response or fracture healing compared to the standard therapy in an osteitis mouse model.
Hintergrund Der Nachwuchsmangel in Orthopädie und Unfallchirurgie (O und U) ist nicht mehr von der Hand zu weisen. Um die Hintergründe und mögliche Lösungsansätze zu identifizieren, wurde eine Umfrage unter Ärztinnen und Ärzten aller Ausbildungsstände durchgeführt. Fragestellung Wie sind die aktuellen Erwartungen an den Berufsalltag, insbesondere der Ärztinnen und Ärzte in Weiterbildung? Welche Möglichkeiten bestehen, diese in O und U zu verwirklichen? Material und Methoden Es erfolgte die Auswertung der Jahresumfrage des Jungen Forum O und U 2022, einschließlich der Analyse der themenrelevanten Fragen und Recherche über weiterführende Möglichkeiten, im Arztberuf einen Ausgleich zu erlangen. Ergebnisse Es sind 76 % der befragten Ärztinnen und Ärzte in Weiterbildung dem Arbeiten in Teilzeit gegenüber aufgeschlossen. Die Möglichkeit einzelner Stunden oder Tage im Homeoffice schätzen 85 % als Entlastung ein. Über die Hälfte aller Befragten hat einen Teil der Weiterbildung im Ausland absolviert oder wäre demgegenüber aufgeschlossen. Schlussfolgerungen Die überwiegende Mehrzahl der jungen Kolleginnen und Kollegen erwartet zukunftsträchtige Arbeitsmodelle, in denen insbesondere Teilzeit und Homeoffice eine Rolle spielen, aber auch Auslandsaufenthalte. Indem man diese Wünsche ernst nimmt und ihnen nachgeht, könnte man neue Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter gewinnen oder zumindest diejenigen halten, die man schon hat.
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