The present study uses a prospective longitudinal study design to investigate the development of maternal self-efficacy in the transition phase to parenthood, drawing on a large sample of socially and/or culturally disadvantaged families (N = 292). Parity, maternal education, migration, informal and formal social support are considered as potential predictors. Results indicate that previous birth experience, being born abroad, and higher levels of formal and informal social support during pregnancy jointly predict higher levels of maternal self-efficacy three months after birth. First-time mothers and mothers born in Germany (where the study was conducted) benefit more from formal support than mothers with previous experience and mothers born outside of Germany. Overall, maternal self-efficacy increases significantly. Implications for prenatal maternal care are discussed.
Zusammenfassung. Externalisierende Verhaltensauffälligkeiten sind mit hohen gesellschaftlichen Kosten verbunden. Damit wirksame Präventions- und frühe Therapieprogramme entwickelt werden können, ist es notwendig, bereits in den ersten Lebensjahren Risiken für einen externalisierenden Entwicklungsverlauf zu identifizieren. In einer systematischen Literaturrecherche konnten aus 21 Publikationen zu 12 längsschnittlichen Geburtskohorten mit insgesamt 55 077 Kindern frühe Risiken bezogen auf eine elterliche Psychopathologie, einen niedrigen sozio-ökonomischen Status und ungünstige Eltern-Kind-Interaktionen identifiziert werden. Insbesondere eine mütterliche Depression, ein niedriger sozio-ökonomischer Status und ein harsches Erziehungsverhalten in den ersten Lebensjahren waren prädiktiv für externalisierende Verhaltensauffälligkeiten im Kindergarten und bei Schuleintritt. Implikationen für die klinische Praxis werden vorgestellt.
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