Different types of cognitions in close relationships have been identified. Yet, little is known about the nature and effects of most of them, such as marital standards. In our research project 'What makes marriages last?' we applied a German adaptation of the 'Inventory of Specific Relationship Standards,' a questionnaire measuring how much sharing, egalitarianism and investment spouses feel they should have and actually experience in their own marriage. We hypothesized that high, i.e., relationshipfocused standards, should be associated with dyadic coping processes as well as with marital satisfaction. Thereby, dyadic coping was expected to play a mediating role between standards and marital satisfaction. Based on a sample of 663 German married couples, we found significant correlations between standards, marital satisfaction, and dyadic coping processes. Moreover, supportive behavior in stressful situations had the expected partial mediating effect, which turned out to be slightly different for husbands and wives. Implications for preventive and therapeutic intervention are discussed.Over the last decades the question how marriages develop and what factors influence their success or failure has aroused the interest of psychological research (e.g.accumulated quite a solid knowledge about the relevance of communication processes and conflict resolution styles
Zusammenfassung
Hintergrund Zusammenzuleben mit anderen Betroffenen kann für Menschen mit Essstörungen soziale Unterstützung bieten. Doch es sind auch soziale Ansteckungsprozesse möglich, wenn Konkurrenz entsteht und sich die Betroffenen in ihrer Symptomatik gegenseitig zu überbieten versuchen.
Methode In 2 qualitativen Studien wurden insgesamt 19 weibliche Betroffene im stationären Kontext bzw. Wohngruppensetting zu ihren Erfahrungen befragt.
Ergebnisse Die inhaltsanalytische Auswertung der problemzentrierten, leitfadengestützten Interviews zeigt Chancen, aber auch Risiken, gerade in reinen Essstörungs-Gruppen.
Diskussion Es scheint wichtig, dass eine Etikettierung von Betroffenen („die Esssgestörten“) und eine Fokussierung auf die Symptomatik vermieden, die Individualität und der Genesungswunsch gestärkt sowie Ansteckungsprozesse reflektiert werden.
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