The course of 205 patients with Crohn's disease at one gastroenterological center was studied in patients with conservative drug treatment or with operative management of their disease. The decision for one or the other treatment regimen was made by an interdisciplinary team of gastroenterologists and surgeons. Using life-table analysis the 205 patients showed a clinical relapse rate of 27% after two years and 38% after four years. Clinical relapse was defined by a Crohn's disease activity index (CDAI) over 150. We used a standardized drug regimen of salazosulfapyridin and prednisone; the indication for excisional surgery was limited strictly to life-threatening situations, absolute nonresponse to drug treatment, and severe intervisceral fistulae. The operated patients (N = 93) had a lower relapse rate than the patients treated conservatively (N = 112), 20% and 51%, respectively, after four years. There were considerably fewer relapses in Crohn's colitis patients who were operated upon than in conservatively treated patients (18% versus 67% after four years); the same was found for ileocolitis (20% vs 49% after four years), but there was no difference between the treatment groups in ileitis (25-30% relapses for both after four years). In addition the patients with Crohn's disease of the colon had a more favorable course after resection with respect to symptoms, clinical and laboratory findings, and CDAI in remission. This paper gives data only for surgery in severe clinical situations and does not give a rationale for earlier surgery. This problem should now be studied in a randomized trial.
In einer Zeit, in der die Neigung besteht, ethische Normen teilweise in Frage zu stellen. und versucht wird. ethisches VerhaIten durch öffentlichen Diskurs zu bestimmen, kann Schweigen als Zustimmungausgelegt werden, wenn man davon ausgeht. idaß eine Entscheidung oder Bewertung dann moralisch richtig ist, wenn alle von ihr Betroffenen in freiem und echtem Austausch (Diskurs) dieser zustimmen kbnnena (13). Ein Beispiel für die Problematik solcher ethischer Konsenslindung bietet die Organspende vom Lebenden und insbesondere vom nicht genetisch Verwandten, also die Transplantation zwischen Eheleuten oder Lebensgefahrten. Auf die zunehmende Zahl derVeröffentlichungen zu diesemThema reagiert die dffentlichkeit beobachtend so. als sei eine weitere medizinische Möglichkeit erschlossen und nicht, als ob hier ein gravierendes ethisches Problem angesprochen wurde (16). Angesichts einer teilweise deprimierenden Debatte aber die Voraussetzungen postmortaler Organspende muß die Gesellschaft bei den Diskussionen über die Lebendspende den Eindruck gewinnen, als btite sich hier ein Ausweg aus dem Dilemma an, So wird die sogenannte Lebendspende vor allem als MögIichkeit der Verminderung des OrganmangeIs propagiert.
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