The recent development of dedicated prostate-specific membrane antigen (PSMA) targeted radioligands shows the potential to change and improve the diagnosis and therapy of prostate cancer. There is an increasing number of prospective trials to further establish these tracers in the clinical setting. We analyzed data from the ClinicalTrials.gov registry including all listed prospective trials with PSMA-ligands for prostate cancer as of October 2019 concerning the different tracers and study characteristics. We found n = 104 eligible studies with a total of n = 25 different tracers in use: most frequently [68Ga]Ga-PSMA-11 (32%), followed by [18F]DCFPyL (24%) and [177Lu]Lu-PSMA-617 (10%). 85% are single-center, 15% multi-center studies. 95% national and 5% international studies. 34% are phase-II, 24% phase-I, 13% phase-I/-II, 12% phase-II/-III and phase-III and 7% early-phase-I. The primary purpose was classified as diagnostic in 72% of cases and therapeutic in 23% of cases. Most studies were executed in the USA (70%), followed by Canada (13%) and France (6%). This quantitative descriptive registry analysis indicates the rapid and global clinical developments and current status of PSMA-radioligands with emphasis on radiopharmaceutical and organizational aspects. It will be very interesting to see which tracers will prevail in the clinical setting.
ZusammenfassungUm innovative PSMA-Tracer zur Krebsdiagnostik und -therapie in der klinischen Versorgung etablieren zu können, werden in der nuklearmedizinischen Forschung und Entwicklung zunehmend prospektiv-klinische (Multicenter-)Studien initiiert. Neben medizinisch-pharmazeutischen und regulatorisch-rechtlichen Vorgaben sind dabei verstärkt administrativ-koordinierende Aspekte zu beachten. In diesem Artikel beleuchten wir am Beispiel des DKTK-PSMA-Multicenter-Trials „[68Ga]Ga-PSMA-11 in high-risk Prostate Cancer“, 1. welche administrativen Abteilungen bei nuklearmedizinischen (Forschungs-)Studien grundsätzlich zu involvieren sind, 2. warum es dafür eines administrativen Projektmanagements bedarf und welche Werkzeuge Studienleiter und Koordinatoren hierfür nutzen können sowie 3. welche Vorteile die organisationale Struktur und Plattform des Deutschen Konsortiums für Translationale Krebsforschung (DKTK) für die Initiierung und Durchführung künftig weiterer (multizentrisch-)klinischer Studien in der Nuklearmedizin bietet.
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