Zusammenfassung
Hintergrund
Bisher fehlen Versorgungsdaten für Patienten mit Liegetrauma (LT).
Methode
Deskriptive retrospektive Analyse aller rettungsdienstlich mit einem LT der Notaufnahme des Universitätsklinikums Köln von 07.2018 bis 12.2020 zugeführten Patienten.
Ergebnis
Insgesamt konnten 50 Patienten mit LT (Altersmedian 76 Jahre, Liegedauer im Median 13,5 h) im Untersuchungszeitraum identifiziert werden. Die zugrunde liegende Ursache für das LT war in 40 % primär neurologisch (ischämischer Schlaganfall: 20 %, intrakranielle Blutung: 16 %, Epilepsie: 4 %), in 12 % eine Intoxikation und in 10 % ein häusliches Trauma. Häufige assoziierte Diagnosen waren Infektionen (52 %), Traumafolgen (22 %), Exsikkose (66 %), akute Nierenfunktionsstörung (20 %), schwere Rhabdomyolyse (Kreatininkinase ≥ 5000 U/l, 21 %) und schwere Hypothermie < 32 °C (20 %). Insgesamt wurden 69 % der Patienten auf einer Intensivstation aufgenommen und die Krankenhausletalität betrug 50 %.
Schlussfolgerung
Das LT beschreibt einen Patientenzustand, bei dem infolge vielfältiger Ursachen plötzlich die eigenständige Mobilisierung und ein selbstständiges Hilfeholen verhindert werden und dadurch weitere Gesundheitsschäden entstehen. Bei diesem Syndrom sind Gewebsschäden als Folge des Liegens keine notwendige Voraussetzung für das Vorliegen eines LT. Aufgrund der hohen Morbidität und Letalität sollten diese Patienten in einem nichttraumatologischen Schockraum aufgenommen werden.
BackgroundIn sublingual immunotherapy, optimal doses are a key factor for therapeutic outcomes. The aim of this study with tablets containing carbamylated monomeric house dust mite allergoids was to determine the most effective and safe dose.MethodsIn this double‐blind, placebo‐controlled dose‐finding study, 131 patients with house dust mite‐induced allergic rhinoconjunctivitis were randomized to 12‐week treatments with 300 UA/day, 1000 UA/day, 2000 UA/day, 3000 UA/day or placebo. Conjunctival provocation tests (CPT) were performed before, during and after treatment. The change in mean allergic severity (primary endpoint), calculated from the severity of the CPT reaction, and the proportion of patients with an improved CPT threshold (secondary endpoint) determined the treatment effect.ResultsThe mean allergic severity decreased in all groups, including the placebo group. It was lower in all active treatment groups (300 UA/day: 0.14, 1000 UA/day: 0.15, 2000 UA/day: 0.10, 3000 UA/day: 0.15) than in the placebo group (0.30). However, this difference was not statistically significant (P < 0.1). The percentage of patients with an improved CPT threshold was higher in the active treatment groups (300 UA/day: 73.9%; 1000 UA/day: 76.0%; 2000 UA/day: 88.5%; 3000 UA/day: 76.0%) than in the placebo group (64.3%). The difference between placebo and 2000 UA/day was statistically significant (P = 0.04). In 13 (10%) exposed patients, a total of 20 treatment‐related adverse events of mild severity were observed.ConclusionsThe 12‐week daily treatment using 2000 UA/day monomeric allergoid sublingual tablets is well tolerated and reduces the CPT reaction in house dust mite‐allergic patients.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.