B cells are increasingly coming into play in the pathogenesis of multiple sclerosis (MS). Here, we screened peripheral blood mononuclear cells (PBMC) from patients with clinically isolated syndrome (CIS), MS, other non-inflammatory neurological, inflammatory neurological or autoimmune diseases, and healthy donors for their B cell reactivity to CNS antigen using the enzyme-linked immunospot technique (ELISPOT) after 96 h of polyclonal stimulation. Our data show that nine of 15 patients with CIS (60.0%) and 53 of 67 patients with definite MS (79.1%) displayed CNS-reactive B cells, compared to none of the control donors. The presence of CNS-reactive B cells in the blood of the majority of patients with MS or at risk to develop MS along with their absence in control subjects suggests that they might be indicative of a B cell-dependent subpopulation of the disease.
B cells have only recently begun to attract attention in the immunopathology of multiple sclerosis (MS). Suitable markers for the prediction of treatment success with immunomodulatory drugs are still missing. Here we evaluated the B cell response to brain antigens in n = 34 relapsing-remitting MS (RRMS) patients treated with glatiramer acetate (GA) using the enzyme-linked immunospot technique (ELISPOT). Our data demonstrate that patients can be subdivided into responders that show brain-specific B cell reactivity in the blood and patients without this reactivity. Only in patients that classified as B cell responders, there was a significant positive correlation between treatment duration and the time since last relapse in our study. This correlation was GA-specific because it was absent in a control group that consisted of interferon-ß (IFN-β)-treated RRMS patients (n = 23). These data suggest that GA has an effect on brain-reactive B cells in a subset of patients and that only this subset benefits from treatment. The detection of brain-reactive B cells is likely to be a suitable tool to identify drug responders.
Zusammenfassung
Die multiple Sklerose (MS) zeichnet sich durch intra- und interindividuelle Heterogenit?t in der zugrunde liegenden Immunpathologie sowie im klinischen Verlauf aus. Bisher ist es nicht gelungen, Biomarker zu identifizieren, die den Krankheitsbeginn, -verlauf und das therapeutische Ansprechen verl?sslich vorhersagen k?nnen. Da die MS als autoimmune Erkrankung angesehen wird, bei der autoreaktive T-Zellen mit Spezifit?t gegen Myelinbestandteile wesentlich an der Pathogenese beteiligt sind, stand die Relevanz von Zytokinmessungen als Biomarker bereits l?nger im Mittelpunkt des wissenschaftlichen Interesses. Autoreaktive T-Zellen in der MS zeigen vor allem einen proinflammatorischen TH1/TH17-Ph?notyp. Wohingegen es Versuche gab, die Krankheitsaktivit?t mit der Zytokinproduktion im Blut und Liquor von MS-Patienten zu korrelieren, waren die Ergebnisse bisher sehr kontrovers und unergiebig. Ein Hauptproblem lag darin begr?ndet, dass h?ufig Zytokinlevel bestimmt wurden, ohne dabei die Antigenspezifit?t der Immunantwort in Betracht zu ziehen. Ziel des hier vorgestellten Projekts ist es, longitudinale Messungen von antigenspezifischen TH1/TH17-Zytokinantworten im Blut von Patienten mit klinisch/radiologisch isoliertem Syndrom (CIS/RIS) und definitiver MS als diagnostisch-pr?diktive Marker zu evaluieren. Diese Messungen sollen mit Hilfe des ELISPOT (enzyme-linked immunospot technique)-Verfahrens durchgef?hrt werden. Insgesamt soll dieses Projekt die M?glichkeiten verbessern, die Krankheitsaktivit?t bei individuellen Patienten einsch?tzen zu k?nnen, wodurch fr?hzeitige therapeutische Interventionen und die Evaluation neuer therapeutischer Strategien beg?nstigt werden.
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