In patients with communicating or normal-pressure hydrocephalus, ventricular volume decreases following implantation of differential pressure valves. We implanted hydrostatic (Miethke dual-switch) valves in 60 patients with normal-pressure hydrocephalus (NPH) between September 1997 and December 2001. The patients underwent CT 1 year after operation, and we measured the Evans index. Although 83% of the patients showed no change in ventricular volume as assessed by this index, 72% nevertheless showed good to excellent and 16% satisfactory clinical improvement, while 12% showed no improvement. Moderate or marked reduction in ventricular size was observed in 17%, of whom 40% of these patients showed good to excellent and 20% satisfactory clinical improvement; 40% showed unsatisfactory improvement. The favourable outcome following implantation of a hydrostatic shunt thus did not correlate with decreased ventricular volume 1 year after operation, better outcomes being observed in patients with little or no alteration in ventricular size than in those with a marked decrease. Postoperative change in ventricular volume in NPH thus does not have the same significance as in patients with high-pressure hydrocephalus.
Microsurgery of unruptured and not acutely ruptured aneurysms (including post-coil and associated aneurysms) has a low rate of rehabilitation with a low risk of a permanent neurologic deficit, long-term care, or early neurologic rehabilitation. The rate of rehabilitation is well below reported risks from studies based on ICD-based health care analysis. Rehabilitation per se is not a good indicator for outcome.
ZusammenfassungHintergrund: Nach Shunt-Implantation von konventionellen Differentialdruckventilen bei Patienten mit Hydrocephalus internus oder mit Normaldruckhydrozephalus ist in der Mehrzahl der Fälle eine postoperative Abnahme der Ventrikelweite zu sehen. Patienten und Methoden: Von September 1997 bis Mai 2001 wurden im Unfallkrankenhaus Berlin 60 Patienten mit einem Normaldruckhydrozephalus durch Implantation eines hydrostatischen Ventils (Miethke-Dual-Switch-Ventil) operativ behandelt. Bei allen Patienten erfolgten in einer prospektiven Studie die klinische und eine CT-Untersuchung präoperativ und 1 Jahr nach der Operation. Dabei wurde die Ventrikelgröße mittels Bestimmung des EvansIndex verifiziert. Ergebnisse: 77% der Patienten weisen nur eine geringe oder gar keine Änderung der Ventrikelgröße nach der Operation auf, wobei in dieser Gruppe 65% einen exzellenten bis guten, 13% einen befriedigenden und 22% einen schlechten Krankheitsverlauf haben. Bei 17% der Patienten wurde eine mäßige Rückbildung der Ventrikelweite 1 Jahr nach der Shunt-Operation sichtbar. In dieser Patientengruppe fanden wir in 40% ein exzellentes bis gutes, in 20% ein zufrieden stellendes und in 40% ein schlechtes Outcome. Bei der Patientengruppe mit deutlicher Reduktion der Ventrikelgröße (6%) sind zu je 50% exzellente bis gute bzw. schlechte Krankheitsverläufe zu eruieren. Schlussfolgerung: Nach Implantation eines hydrostatischen Ventils ist ein guter postoperativer Krankheitsverlauf bei Patienten mit einem Normaldruckhydrozephalus in der Mehrzahl der Fälle nicht mit einer Reduktion der Ventrikelweite 1 Jahr nach der Operation vergesellschaftet. Bei Patienten mit einem Normaldruckhydrozephalus ist nach unseren Erfahrungen die Implantation eines Miethke-Dual-Switch-Ventils zu empfehlen.
AbstractBackground: After implantation of conventional differential pressure valves in patients with hydrocephalus internus or with normal pressure hydrocephalus, it is known that the ventricle size decreases postoperatively. Patients and Methods: From September 1997 to May 2001 we had treated 60 patients with normal pressure hydrocephalus with implantation of a hydrostatic valve (Miethke-Dual-Switch-Valve) at the Unfallkrankenhaus Berlin. During a time interval of 1 year after operation the patients were again examined clinically and computertomographically and the Evans index was determined as a measure for the ventricle size. Results: 77% of the patients showed no postoperative change of the ventricle size, although in the same group of patients 65% have excellent and good, 13% a satisfactory and 22% no improvement of the clinical symptoms. In 17%
EinleitungUnter Neurochirurgen, Neuroradiologen und Neurologen ist die Frage umstritten, ob eine eindeutige und positive Korrelation zwischen dem Grad der postoperativen Rückbildung der Ventrikelerweiterung und dem klinischen Behandlungsergebnis nach einer Shunt-Operation bei Patienten mit Hydrocephalus internus besteht. Hierbei ist zu berücksichtigen, dass alle diesbezüglichen Studien nach Implantation von ...
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