2002
DOI: 10.1182/blood-2001-12-0199
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Single-cell analysis of CD30+ cells in lymphomatoid papulosis demonstrates a common clonal T-cell origin

Abstract: Lymphomatoid papulosis (LyP) represents an intriguing cutaneous T-cell lymphoproliferative disorder with a histologic appearance resembling malignant lymphoma. This finding strongly contrasts with the benign clinical course of the disease. However, in 10% to 20% of cases, LyP can precede, coexist with, or follow malignant lymphoma. In these cases, the same T-cell population has been shown to be present in the LyP as well as in the associated lymphoma. In most LyP cases, there is-despite the sometimes extremely… Show more

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Cited by 78 publications
(50 citation statements)
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“…For this typically waxing and waning skin lesion it is well documented that malignant progression occurs . It has further been shown that this skin neoplasm definitely is a monoclonal T-cell disorder of atypical CD30 + cells (Steinhoff et al, 2002) and that these atypical cells are even functionally linked to malignant progression (Levi et al, 2000).…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 97%
“…For this typically waxing and waning skin lesion it is well documented that malignant progression occurs . It has further been shown that this skin neoplasm definitely is a monoclonal T-cell disorder of atypical CD30 + cells (Steinhoff et al, 2002) and that these atypical cells are even functionally linked to malignant progression (Levi et al, 2000).…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 97%
“…The lowest frequency of clonality (14.3%, 1 out of 7 samples) was detected in the case of lymphomatoid papulosis (LyP). LyP represents an intriguing cutaneous T-cell proliferation with a benign clinical course but with a histologic appearance reminiscent of malignant lymphoma 55 . It is known that some clinically benign proliferations have a clonal origin 15 .…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Die bei LyP bis zu monatelangen Phasen der klinischen Erscheinungsfreiheit vor erneuter klinischer Manifestation weisen auf eine klinisch stumme Persistenz des T-Zell-Klons hin [14,20]. Zu den möglichen Kompartimenten, in denen der Zellklon persistieren könnte, ist neben Haut, Blut und Lymphknoten ebenfalls das Knochenmark anzuführen [26].…”
Section: Pathogenese Und Mechanismen Der Klinischen Regression Und Prunclassified
“…Einerseits könnte es sich bei der LyP um ein Kontinuum aus einer zunächst poly-/oligoklonalen Erkrankung handeln, die sich in 10 ± 20 % der Fälle zu einer klonalen malignen T-Zell-Proliferation mit möglichem Um diese Fragen zu klären und dabei erwähnte methodische Probleme zu umgehen, wurde die T-Zell-Rezeptor-g-Umlagerung einzelner mikrodissezierter sowohl CD30-positiver als auch CD30-negativer T-Lymphozyten isoliert aus Läsionen von klassischen Patienten mit LyP ohne assoziiertem malignen Lymphom analysiert (Abb. 3) [20]. Diese Untersuchung von 14 Hautbiopsaten von 11 Patienten konnte zeigen, dass die atypischen CD30-positiven Zellen einer Läsion einem Zellklon entstammen.…”
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