1988
DOI: 10.1159/000116226
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Severe Generalized Polyneuropathy in Lithium Intoxication

Abstract: A woman developed a severe generalized polyneuropathy in acute lithium intoxication. Nerve conduction studies suggested an axonal neuropathy. Her peripheral nerve problem became manifest after treatment had already started; therefore, a high serum lithium level is not considered to be the only factor for the development of a severe polyneuropathy in lithium intoxication.

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Cited by 10 publications
(4 citation statements)
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“…1 Features of lithium toxicity characteristically include drowsiness, slurred speech, psychomotor slowing, polyneuropathy, and impaired memory and, in severe cases, seizures, coma and death. [2][3][4] Other recognized effects include atrioventricular delay, arrhythmia, and acute renal failure. [5][6][7] Clinical manifestations of lithium toxicity effects may lag behind changes in serum lithium concentrations, due at least in part to delayed distribution into tissues.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…1 Features of lithium toxicity characteristically include drowsiness, slurred speech, psychomotor slowing, polyneuropathy, and impaired memory and, in severe cases, seizures, coma and death. [2][3][4] Other recognized effects include atrioventricular delay, arrhythmia, and acute renal failure. [5][6][7] Clinical manifestations of lithium toxicity effects may lag behind changes in serum lithium concentrations, due at least in part to delayed distribution into tissues.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…in der Zeit des symptomatischen pHPT höher als in den 4 Jahren zuvor, was auf die polyuriebedingte Dehydratation und die dadurch erniedrigte Lithiumclearance zurückzuführen ist (75). Neben der Dehydratation als Risiko für eine Intoxikation sind als zusätzliche Risikofaktoren fLir neurotoxische Lithiumeffekte weibliches Geschlecht, eine neuroleptische Begleitmedikation (13,38) und eine im Einzelfall besondere Empfindlichkeithier die chronische Neuropathie der Beinnerven aufgrund des Kaudasyndromes -zu berücksichtigen (18,38). Die distale Betonung der Paraparese in der zweiten Hälfte des Krankheitsverlaufes, verbunden mit den elektrodiagnostischen Befunden, lassen an das Lithium als einen weiteren metabolischen Faktor rur die Entstehung dieser Paraparese denken.…”
Section: U Leutgebunclassified
“…et aL(18) berichten über einen Fall mit deutlicher Minderung der Reizantwortamplituden in der Neurographie motorischer und sensibler Nerven nach einer Lithiumintoxikation. Die Nervenleitgeschwindigkeiten waren bei ihrer Patientin ebenso wie bei den Intoxikationsfällen von Newman und Saunders(62) und Uchigata et al(87) nur gering erniedrigt bzw.…”
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