Interpretation of postmortem serum digoxin levels is made difficult above all by a possible prefinal or postmortem rise in digoxin concentrations in the blood. To compensate for this postmortem increase, Eriksson et al. (1984) divided the level of postmortem digoxin in femoral venous blood by a factor of 1.5; in the opinion of these authors, postmortem digoxin levels still exceeding "therapeutic levels" after division by 1.5 are an index of digoxin overdose. The diagnostic value of this "correction factor" was investigated. In 56 cases with documented digoxin medication, samples of postmortem femoral venous blood were taken and the level of digoxin determined. In none of the cases had there been a clinical diagnosis of digoxin intoxication. Fifty percent of the measured values were above "therapeutic levels" (0.7 ng/ ml to 2.2ng/ml). Following division by 1.5, 20% of the cases still showed levels exceeding 2.2ng/ml; the highest "corrected" value was 4.44ng/ml. Taking into account the length of time between final dosage and death, individual differences in sensitivity to digitalis glycoside, and the complexity of ante-and postmortem dispersion processes, we concluded for the cases we studied that an (undetected) digoxin overdose was not even likely in those cases whose postmortem values after division by 1.5 lie above ,,therapeutic levels". The ,,correction factor" proposed by Eriksson et al. (1984) is only of limited diagnostic value; at best the ,,corrected" values can give an approximate indication of the corresponding antemortem serum digoxin concentra-* Auszugsweise vorgetragen auf der 65. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft ftir Rechtsmedizin, St. Gallen 1986 ** Ausfiihrliche Darstellung siehe Dissertation St. Ritz, Kiel, Dissertation eingereicht Sonderdruckanfragen an: S. Ritz 574 S. Ritz und H.-J. Kaatsch tions. In particular, ,,corrected" values only a little above ,,therapeutic levels" could not confirm suspicion of an overdose with sufficient certainty. Key words: Postmortem digoxin level -Digoxin level in femoral venous blood, postmortem -Digoxin intoxication, postmortem diagnosis Zusammenfassung. Die Interpretation von postmortalen Serumdigoxinspiegeln wird vor allem dadurch erschwert, dag mit einem pr~ifinalen und postmortalen Anstieg der Digoxinkonzentration im Blut zu rechnen ist. Eriksson et al. (1984) dividierten die postmortal gemessenen Digoxinspiegel im Femoralvenenblut durch 1,5, um den postmortalen Anstieg des Serumdigoxinspiegels zu berticksichtigen; nach Meinung dieser Autoren weisen postmortale Serumdigoxinspiegel, die nach Division dutch 1,5 noch fiber dem ,,therapeutischen Bereich" liegen, auf eine Digoxintiberdosierung bin. Der diagnostische Wert des yon Eriksson et al. (1984) vorgeschlagenen ,,Korrekturfaktors" wurde fiberprtfft. In 56 F~illen mit dokumentierter Digoxin-Medikation wurde postmortal Femoralvenenblut asserviert und eine Serumdigoxinspiegelbestimmung durchgeffihrt. In keinem der untersuchten F~ille war klinisch eine Digoxin-Intoxikation diagnostiziert worden. 50% der...