2017
DOI: 10.1515/pp-2017-0024
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Peritoneal innervation: embryology and functional anatomy

Abstract: The parietal peritoneum (PP) is innervated by somatic and visceral afferent nerves. PP receives sensitive branches from the lower intercostal nerves and from the upper lumbar nerves. Microscopically, a dense network of unmyelinated and myelinated nerve fibers can be found all over the PP. The unmyelinated fibers are thin and are ending just underneath the PP. The myelinated fibers can penetrate the PP to reach the peritoneal cavity, where they lose their myelin sheath and are exposed to somatic and nociceptive… Show more

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Cited by 49 publications
(43 citation statements)
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References 27 publications
(35 reference statements)
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“…Areas of nonmyelinated and small‐diameter myelinated fibers suggest the presence of autonomic and sensory nerves (Kandel et al, ). Sensory nerve endings in the phrenicoabdominal branches participate in innervation of the parietal peritoneum, in particular in the central region of the diaphragm (Struller et al, ). Afferent recordings from the right phrenic nerve in dogs have been associated with mechanosensitive areas in the hepatic veins, the liver, and the inferior vena cava (Kostreva and Pontus, ).…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Areas of nonmyelinated and small‐diameter myelinated fibers suggest the presence of autonomic and sensory nerves (Kandel et al, ). Sensory nerve endings in the phrenicoabdominal branches participate in innervation of the parietal peritoneum, in particular in the central region of the diaphragm (Struller et al, ). Afferent recordings from the right phrenic nerve in dogs have been associated with mechanosensitive areas in the hepatic veins, the liver, and the inferior vena cava (Kostreva and Pontus, ).…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Neben dem abdominellen Schmerz können weitere klinische Begleitphänomene und anamnestische Faktoren bei der Diagnosefindung helfen, jedoch ist eine sichere Diagnose auf dem alleinigen Boden der Anamnese und des klinischen Untersuchungsbefundes nicht immer sicher möglich [5]. Abdominelle Schmerzen sind nicht immer spezifisch [6], was auch an der nervalen Innervation des abdominellen Peritoneums liegt [7]. Das viszerale Peritoneum ist primär nicht selbst innerviert, sondern nur das mesotheliale Gewebe [7].…”
Section: Generelle Anmerkungen Zur Diagnostikunclassified
“…Abdominelle Schmerzen sind nicht immer spezifisch [6], was auch an der nervalen Innervation des abdominellen Peritoneums liegt [7]. Das viszerale Peritoneum ist primär nicht selbst innerviert, sondern nur das mesotheliale Gewebe [7]. Im Gegensatz zum parietalen Peritoneum, das auf Basis von Nozizeptoren Schmerzen genau lokalisieren und charakterisieren kann, reagiert das viszerale Peritoneum nur auf Dehnungs-und Druckstimuli und kann Schmerz nur ungenau und wenig charakteristisch wiedergeben [7].…”
Section: Generelle Anmerkungen Zur Diagnostikunclassified
“…Особое распространение в лечении больных со срединными послеоперационными грыжами получила протезирующая герниопластика «sublay preperitoneal» [3,6]. Но, до настоящего времени проблема лечения пациентов с данной патологией окончательно не решена, поскольку все еще высок риск возникновения осложнений из-за повреждения межреберных нервов при применении сетчатых протезов [5,10,11,19,20]. Для предотвращения развития синдрома хронической боли после герниопластики важно знать особенности иннервации передней брюшной стенки у пациентов с различными типами телосложения [2].…”
Section: Introductionunclassified