2009
DOI: 10.1055/s-0037-1622262
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Pathogenesis of chronic venous insufficiency by obesity

Abstract: SummaryObesity (body mass index: BMI ≥30 kg/m2) is named as a risk factor for chronic venous insufficiency (CVI) in phlebologic studies, even though the mechanisms of effects are still unclear. Therefore we examined literature for current data and hypotheses and described them.On the one hand, the correlation between obesity and CVI is explained by chronically inflammatory processes, affected by the lipometabolism of obese and the metabolic syndrome. On the other hand, this particular correlation is explained … Show more

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Cited by 20 publications
(10 citation statements)
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References 25 publications
(8 reference statements)
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“…These findings are consistent with those of Van Rij et al., 33 who also demonstrated a position‐dependent increase in lower extremity venous pressure in obese patients. Taken together, Goestl et al., 9 proposed that these findings suggest that centripetal obesity may lead to lower limb venous hypertension and changes in the microcirculation, ultimately resulting in the characteristic clinical signs of chronic venous insufficiency. Our observation that volume flow increases when the abdominal panniculus is elevated, i.e., when intra‐abdominal pressure decreases, further supports this theory.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 97%
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“…These findings are consistent with those of Van Rij et al., 33 who also demonstrated a position‐dependent increase in lower extremity venous pressure in obese patients. Taken together, Goestl et al., 9 proposed that these findings suggest that centripetal obesity may lead to lower limb venous hypertension and changes in the microcirculation, ultimately resulting in the characteristic clinical signs of chronic venous insufficiency. Our observation that volume flow increases when the abdominal panniculus is elevated, i.e., when intra‐abdominal pressure decreases, further supports this theory.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 97%
“…To what extent this is due to a purely mechanical effect, via reduced lower limb venous return due to increased intra‐abdominal pressure, or is mediated by chronic inflammation, characterized by adipokine release, neutrophil infiltration, endothelial dysfunction and/or increased coagulase activity, is currently unclear 4,6,7 . Moreover, given the sex‐ and age‐ dependent distribution of adipose tissue, it is conceivable that abdominal adipose tissue may be more associated with the development of chronic venous disease than viscerally deposited fat, given that it may directly restrict venous return from the legs 6,8,9 …”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
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“…Es ist bekannt, dass ein erhöhtes Körpergewicht den intraabdominalen Druck erhöht. 9,29,30 Daher kann ein aktives Anheben des abdominalen Pannikulus durch den Patienten zu einer vorübergehenden Senkung des intraabdominalen Drucks führen, was wiederum einen verbesserten venösen Abstrom begünstigt. Zur Unterstützung dieser Hypothese berichteten sowohl Noblett et al, 31 , als auch Arfvidsson et al, 32 , dass adipöse Patienten im Vergleich zu nicht adipösen Personen einen erhöhten intraabdominalen Druck aufwiesen, insbesondere Personen mit einem BMI von mehr als 30 kg/m 2 , und dass eine Korrelation zwischen dem intraabdominalen Druck und dem erhöhten Druck in den Beckenvenen besteht.…”
Section: Diskussionunclassified
“…4,6,7 Angesichts der geschlechts-und altersabhängigen Verteilung des Fettgewebes ist es zudem denkbar, dass Bauchfettgewebe stärker mit der Entwicklung chronischer Venenerkrankungen assoziiert ist als viszeral abgelagertes Fett, da es den venösen Rückfluss aus den Beinen direkt einschränken kann. 6,8,9 Daher haben wir versucht, strukturelle und hämodynamische Veränderungen in den Beinvenen bei Patienten mit vorwiegend abdomineller Adipositas (abdominaler Pannikulus) mittels Duplexsonographie objektiv zu untersuchen. Um einfach und reproduzierbar etwaige Kompressions-effekte des adipösen Bauchs auf den Blutfluss der unteren Extremitäten zu untersuchen, wurden Patienten rekrutiert, welche die WHO-Kriterien für Adipositas erfüllten, und deren tiefe und oberflächliche Venensysteme in Ruhe und während der Anhebung des abdominalen Pannikulus untersucht.…”
Section: Introductionunclassified