1990
DOI: 10.1055/s-2008-1042549
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Notwendigkeit der operativen Behandlung bei NEC?

Abstract: Based on the experience with 57 neonates with NEC, the significance of diagnostic methods (especially ultrasonography, paracentesis, intraoperative photometry) for treatment and results is discussed.

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“…Different opinions abound regarding the optimum time for surgical intervention in manifest NEC. Although 23% (3/13) of all patients in the acute phase in our hospital required surgical treatment, other colleagues report early surgery in 31 to 83% of cases (2, [12][13][14][15]. The frequency of surgical treatment in pediatric surgical centres is of necessity higher, since many patients are transferred to such centres due to progressive symptoms.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 84%
“…Different opinions abound regarding the optimum time for surgical intervention in manifest NEC. Although 23% (3/13) of all patients in the acute phase in our hospital required surgical treatment, other colleagues report early surgery in 31 to 83% of cases (2, [12][13][14][15]. The frequency of surgical treatment in pediatric surgical centres is of necessity higher, since many patients are transferred to such centres due to progressive symptoms.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 84%
“…W/ihrend in unserer Klinik nur einer yon 10 Patienten in der akuten Krankheitsphase operiert werden muBte, ermittelten andere Arbeitsgruppen eine Frfihoperation in 31-65 % der F/ille [3,5,10,18,21]. W/ihrend in unserer Klinik nur einer yon 10 Patienten in der akuten Krankheitsphase operiert werden muBte, ermittelten andere Arbeitsgruppen eine Frfihoperation in 31-65 % der F/ille [3,5,10,18,21].…”
Section: Diskussionunclassified
“…Daneben stellen eine klinische Verschlechterung [1,3,11,21,25], persistierende Darmdilatationen mit stehenden Schlingen [10,21], portale Gasblase [1,25], persistierende Azidosen [4,25], Thrombozytopenien [21,26], anhaltende rektale Blutungen [1], Bauchwanderythemata [1, 10, 2J[], abdominelle Abwehrspannungen [10,11] sowie fixierte abdominelle Tumoren [16] relative Indikationen dar. Die Mortalit/it der operierten Kinder lag zwischen 18 und 50 % [10,11,16,18,21,25] und bei den Patienten mit einem Geburtsgewicht unter 1000 g sogar zwischen 40 und 50 % [18, 23, 251. Zur Entlastung des Dfinndarms wurde von einer Arbeitsgruppe auch die Meinung vertreten, bei jeder NEC groBzfigig und frfihzeitig die Indikation zum Anlegen eines hohen Anus praeter zu stellen [22]. Unserer Ansicht nach kann diese Empfehlung grundsritzlich nicht gelten, denn durch die Narkose und Laparatomie k6nnen zusritzliche Risiken ffir die sehr kleinen Frfihgeborenen entstehen.…”
Section: Diskussionunclassified