“…Broadband UVB and psoralen plus ultraviolet A (PUVA) are also viable phototherapy options for selected children but have fallen out of favor given the safety and utility of NB‐UVB . Phototherapy requires two to three office visits per week, a time commitment that is often prohibitive for school‐aged children and caregivers.…”
Section: Phototherapy and Systemic Therapiesmentioning
Pediatric psoriasis is an important immune-mediated inflammatory skin disease with potential for significant impact on affected individuals and their caregivers. Current state-of-the-art care is based primarily on experience and expert consensus, but pediatric data are accumulating and therapeutic options are rapidly evolving.
“…Broadband UVB and psoralen plus ultraviolet A (PUVA) are also viable phototherapy options for selected children but have fallen out of favor given the safety and utility of NB‐UVB . Phototherapy requires two to three office visits per week, a time commitment that is often prohibitive for school‐aged children and caregivers.…”
Section: Phototherapy and Systemic Therapiesmentioning
Pediatric psoriasis is an important immune-mediated inflammatory skin disease with potential for significant impact on affected individuals and their caregivers. Current state-of-the-art care is based primarily on experience and expert consensus, but pediatric data are accumulating and therapeutic options are rapidly evolving.
“…In a further randomized study ( n = 25), local PUVA with 8‐MOP paint was compared with NB‐UVB, with a reduction in severity scores of 85% compared with 61% with NB‐UVB, and clearance rates of 24% and 0%, respectively . The authors of a Cochrane systematic review of NB‐UVB phototherapy vs. BB‐UVB or PUVA for psoriasis identified only this study for the indication, and concluded no significant difference between treatments …”
Section: Psoralen–ultraviolet a For Specific Dermatosesmentioning
“…Dabei erscheint die Retinoid‐Schmalspektrum‐UV‐B‐Therapie sogar gleichermaßen wirksam wie die Retinoid‐PUVA‐Therapie. Üblicherweise beginnt man die orale Retinoidbehandlung mit einer Dosis von 20–30 mg Acitretin 10–14 Tage vor der Photo(chemo)therapie . Die Kombination einer Phototherapie mit Methotrexat ist ebenfalls möglich .…”
Die heilsame Wirkung des Sonnenlichts war teilweise schon im Altertum bekannt und fand in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts wieder zunehmend Beachtung. Den Beginn der modernen Phototherapien markiert die Entwicklung einer Apparatur zur ultravioletten Bestrahlung der Hauttuberkulose durch Finnsen zu Beginn des zwanzigsten Jahrhunderts. Zur Therapie von Hauterkrankungen finden beinahe ausschließlich die spektralen Bereiche unterhalb des sichtbaren Lichtes (ultraviolett) Anwendung. Seit den 1970er Jahren stehen zunehmend leistungsfähige künstliche Strahlenquellen bereit für die Therapie mit UVB, UVA und die Kombination von UVA mit Photosensibilisatoren (Photochemotherapie). Hohe strukturelle und prozedurale Qualitätsstandards sind unabdingbare Voraussetzung für die Durchführung einer gleichermaßen wirkungsvollen wie auch sicheren Phototherapie. Die Leitlinie formuliert den aktuellen Konsens führender Experten auf dem Gebiet der Phototherapie in Bezug auf die Indikationen für die jeweiligen Therapieverfahren, deren Gegenanzeigen und Nebenwirkungen und insbesondere für die Wahl der korrekten Dosis zu Beginn und im Verlauf einer Therapie sowie das Management von Nebenwirkungen.
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