Abstract:Within the context of treatment with cochlear implants (CIs), different electrical and electrophysiological diagnostic procedures are applied both intra- and postoperatively. These assess electrical measures from the CI and electrophysiological measures from CI patients, respectively. The electrophysiological diagnostic procedures comprise measurement of electrically evoked compound action potentials of the auditory nerve, the registration of electrically evoked auditory brainstem potentials and the assessment… Show more
Die Cochlea-Implantation hat sich als Goldstandard der Hörrehabilitation für Patienten mit hochgradigem sensorineuralen Hörverlust etabliert und ist heute eine unverzichtbare Methode für diese Patienten. Angepasst an rasante Entwicklungen und die sich ergebenden vielfältigen Indikationserweiterungen, haben sich folgerichtig die Implantationsprinzipien subtil verfeinert. Diese Übersicht fasst aktuelle Entwicklungen zusammen, denen im klinischen Alltag wachsende Aufmerksamkeit und eine zunehmende Anwendung zuteil wird.
Die Cochlea-Implantation hat sich als Goldstandard der Hörrehabilitation für Patienten mit hochgradigem sensorineuralen Hörverlust etabliert und ist heute eine unverzichtbare Methode für diese Patienten. Angepasst an rasante Entwicklungen und die sich ergebenden vielfältigen Indikationserweiterungen, haben sich folgerichtig die Implantationsprinzipien subtil verfeinert. Diese Übersicht fasst aktuelle Entwicklungen zusammen, denen im klinischen Alltag wachsende Aufmerksamkeit und eine zunehmende Anwendung zuteil wird.
“…The amplitude grows with increasing insertion depth, reductions reveal possible mechanical interactions with intracochlear structures, most probably with the basilar membrane. If the reduction can be reversed by correcting the electrode position, a low impact on residual hearing may be expected, otherwise substantial damage must be assumed [4,5]. -Electrical Compound Action Potentials (ECAP) of the auditory nerve evoked by intracochlear electrical stimulation to assess the neural responses of the auditory nerve.…”
Section: Implant (Receiver-stimulator)mentioning
confidence: 99%
“…If the insertion is stopped at the onset of amplitude decrease and the electrode is pulled back or the direction of insertion is changed, the response amplitude may recover. In this way, the maximum insertion depth for hearing preservation can be determined [5,41,42]. There is a good correlation between intraoperative changes and postoperative hearing (▶Fig.…”
Section: Cochlear Implant Surgery With Hearing Preservationmentioning
confidence: 99%
“…Dabei werden die Antworten mit den der Reizelektrode benachbarten Kontakten abgeleitet. Sie erlauben in begrenztem Rahmen eine Anpassung des CI an die individuellen Eigenschaften des Hörnerven (NRT based fitting bei Kindern), die Erfassung (von Veränderungen) der elektrischen Stimulierbarkeit des Hörnerven sowie die Messung der elektrischen Feldausbreitung (Electrical Field Imaging EFI) bei Stimulation einzelner Elektrodenkontakte zur Bestimmung der Kanal-Interaktion in der Cochlea 6 . Zusätzlich sind Aussagen zum Funktionsstatus des Hörnerven möglich 7…”
Section: Ci-technologieunclassified
“…To some extent they allow fitting of the CI to the individual properties of the auditory nerve (NRT based fitting in children) and the assessment (of changes) of the electrical stimulating properties of the auditory nerve. In a similar way the spread of excitation for assessing channel interaction inside the cochlea and the electric field distribution can be measured 6 . To some extent, the functional status of the auditory nerve can be checked 7 using this technique.…”
ZusammenfassungCochlea-Implantate stellen heute eine unverzichtbare Methode zur auditiven Rehabilitation hochgradig hörgeschädigter Patienten dar. Durch die rasante Entwicklung der Implantat-technologie haben sich die Hörergebnisse erheblich verbessert, ca 80% der Patienten können telefonieren und Kinder erreichen eine nahezu normale Hör- und Sprachentwicklung. Das hat zu einer Indikationsausweitung hin zu Patienten mit Hochtontaubheit und einseitiger Taubheit geführt. Zur Zeit sind aber nur etwa 60 000 der ca 1 Million CI-Kandidaten implantiert. Zukünftig werden multimodale universelle Hörimplantate für die kombinierte elektro-mechanische Stimulation zur Verfügung stehen, die fortlaufend eine Anpassung der Stimulationsstrategie an den jeweiligen Funktionszustand von Haarzellen und Hörnerven auch bei progredienter Schwerhörigkeit ermöglichen. Brain-Computer-Interfaces erlauben die automatisierte Anpassung an die Hörsituation und eine Optimierung der Signalverarbeitung zur Erzielung eines bestmöglichen Hörvermögens. Binaurale Hörsysteme erlauben eine Verbesserung von Richtungshören und Hören im Störgeräusch. Advanced Implants besitzen additiv gefertigte individualisierte Elektroden, die sich nach atraumatischer robotisch assistierter Insertion aktiv der Anatomie der Cochlea anpassen. Sie sind in Abhängigkeit von der Pathophysiologie mit integrierten biologischen Komponenten ausgestattet, unterstützen die Erhaltung des Restgehörs und ermöglichen die Regeneration neuraler Elemente zur Verbesserung der Elektroden-Nerven-Schnittstelle. Dadurch lassen sich die heutigen grundsätzlichen Grenzen der CI-Technologie überwinden und in Richtung des physiologischen Gehörs verschieben. Das Bionische Ohr ist somit in Reichweite. Durch konsequente Weiterentwicklung mit Vereinfachung der Versorgung, hörerhaltender Implantation unter Lokal-Anästhesie und Anwendung robotischer Systeme werden zukünftig mehr Patienten von dem neuen physiologischen Hören profitieren.
The primary diagnostic aim prior to cochlear implantation is establishment of a comprehensive and multidisciplinary diagnosis, in order to subsequently begin therapy as early as possible. Audiological evaluation prior to implantation employs a test battery-approach, including subjective and objective procedures. Objective measures show high reliability and therefore play a major role in the diagnosis of difficult-to-test subjects such as infants and young children. During postoperative follow-up, objective measures offer a valid method for analyzing the effects of different stimuli on the auditory system. Particularly in infants, children, and uncooperative patients, the results of these tests enable the speech processor settings to be optimized, the hearing benefit to be assessed, and treatment to be adapted accordingly. Auditory brainstem responses (ABR) offer an excellent test/retest and inter-/intrarater reliability and validity, and are the most commonly used method for objective hearing threshold estimation and evaluation of the functional integrity of the lower auditory pathway. The use of narrow-band stimuli allows frequency-specific threshold estimation; analysis of stationary auditory steady state potentials (ASSR) adds the advantages of automated objective detection. Electrocochleography and electrically evoked ABR give valuable information in special cases. The use of cortical potentials (CAEP) in response to speech stimuli is quite promising, although the high response variability currently limits this method's clinical application. An audiological test-battery approach combining the results of subjective and objective measures leads to significantly increased reliability of preoperative diagnosis and postoperative follow-up in cochlear implantees.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.