Abstract:Coronavirus disease 2019 (COVID-19) requires admission to intensive care (ICU) for the management of acute respiratory distress syndrome in about 5% of cases. Although our understanding of COVID-19 is still incomplete, a growing body of evidence is indicating potential direct deleterious effects on the central and peripheral nervous systems. Indeed, complex and long-lasting physical, cognitive, and functional impairments have often been observed after COVID-19. Early (defined as during and immediately after IC… Show more
“…Kognitive Störungen beim PICS und so auch für COVID-19-Betroffene gezeigt [182] betreffen gehäuft Aufmerksamkeits-und Gedächtnis-sowie Exekutivfunktionen, emotionale Störungen sowohl Angststörungen als auch depressive Störungen. Bei schweren und kritischen Verläufen einer SARS-CoV-2-Infektion bestehen individuell unterschiedliche Kombinationen aus Lähmungen, kognitiven und emotionalen Störungen teilweise über lange Zeit fort und bedürfen der medizinischen Rehabilitation, sowohl post-akut [183,184] als auch ggf. (erneut) im weiteren Verlauf.…”
ZusammenfassungDie Deutsche Gesellschaft für Pneumologie hat die AWMFS1-Leitlinie Post-COVID/Long-COVID initiiert. In einem breiten interdisziplinären Ansatz wurde diese S1-Leitlinie basierend auf dem aktuellen Wissensstand gestaltet.Die klinische Empfehlung beschreibt die aktuellen Post-COVID/Long-COVID-Symptome, diagnostische Ansätze und Therapien.Neben der allgemeinen und konsentierten Einführung wurde ein fachspezifischer Zugang gewählt, der den aktuellen Wissensstand zusammenfasst.Die Leitlinie hat einen expilzit praktischen Anspruch und wird basierend auf dem aktuellen Wissenszugewinn vom Autorenteam stetig weiterentwickelt und adaptiert.
“…Kognitive Störungen beim PICS und so auch für COVID-19-Betroffene gezeigt [182] betreffen gehäuft Aufmerksamkeits-und Gedächtnis-sowie Exekutivfunktionen, emotionale Störungen sowohl Angststörungen als auch depressive Störungen. Bei schweren und kritischen Verläufen einer SARS-CoV-2-Infektion bestehen individuell unterschiedliche Kombinationen aus Lähmungen, kognitiven und emotionalen Störungen teilweise über lange Zeit fort und bedürfen der medizinischen Rehabilitation, sowohl post-akut [183,184] als auch ggf. (erneut) im weiteren Verlauf.…”
ZusammenfassungDie Deutsche Gesellschaft für Pneumologie hat die AWMFS1-Leitlinie Post-COVID/Long-COVID initiiert. In einem breiten interdisziplinären Ansatz wurde diese S1-Leitlinie basierend auf dem aktuellen Wissensstand gestaltet.Die klinische Empfehlung beschreibt die aktuellen Post-COVID/Long-COVID-Symptome, diagnostische Ansätze und Therapien.Neben der allgemeinen und konsentierten Einführung wurde ein fachspezifischer Zugang gewählt, der den aktuellen Wissensstand zusammenfasst.Die Leitlinie hat einen expilzit praktischen Anspruch und wird basierend auf dem aktuellen Wissenszugewinn vom Autorenteam stetig weiterentwickelt und adaptiert.
“…Consequently, much consideration has been given to when to start these interventions, i.e., medical boards in various countries generally advise against these measures in the acute phase especially in critical patients [ 55 ]. Nevertheless, a few institutions tend to start them during mechanical ventilation [ 56 ].…”
“…Routines including limb mobilization are essential to avoid side effects on the musculoskeletal system (pressure ulcers, critical illness myopathy, plantar flexor contractures or heterotopic ossification) especially for those patients after a prolonged pronation passive mobilization therapy following ARDS [ 58 ]. A few institutions employ lower body ergometers to achieve passive leg movements; this could be of special interest wherever the nurse-to-patient ratio may interfere with clinical assistance [ 56 ].…”
The COVID-19 pandemic has recently been the cause of a global public health emergency. Frequently, elderly patients experience a marked loss of muscle mass and strength during hospitalization, resulting in a significant functional decline. This paper describes the impact of prolonged immobilization and current pharmacological treatments on muscular metabolism. In addition, the scientific evidence for an early strength intervention, neuromuscular electrical stimulation or the application of heat therapy during hospitalization to help prevent COVID-19 functional sequels is analyzed. This review remarks the need to: (1) determine which potential pharmacological interventions have a negative impact on muscle quality and quantity; (2) define a feasible and reliable pharmacological protocol to achieve a balance between desired and undesired medication effects in the treatment of this novel disease; (3) implement practical strategies to reduce muscle weakness during bed rest hospitalization and (4) develop a specific, early and safe protocol-based care of functional interventions for older adults affected by COVID-19 during and after hospitalization.
“…Indeed, establishing a rapid diagnostic procedure and reliable prognosis outcome is crucial for patients who might benefit from an early treatment (24). Above all, we recommend applying an early and intensive neuro-rehabilitation program for severe COVID-19 patients with behavioral unresponsiveness, which aims at maximizing patient function to achieve the highest possible level of independence (33,34).…”
Along with the propagation of COVID-19, emerging evidence reveals significant neurological manifestations in severely infected COVID-19 patients. Among these patients admitted to the intensive care unit (ICU), behavioral unresponsiveness may occur frequently, yet, there are still only a few cases reported and with rare descriptions of their motor behavior after pathological awakening. Several hypotheses regarding central lesions in these patients are conceivable. Here, we describe two acute SARS-CoV-2- infected patients who developed neurological symptoms evoking the condition of clinical cognitive motor dissociation (CMD). This diagnosis could be confirmed first by clinical observation of a dissociation between preserved cognitive abilities and lack of initial motor interaction and second, by performing 18F- FDG PET imaging. Accurate diagnosis led to an appropriate neuro-rehabilitation regimen with long-term neuro-rehabilitation leading to an improved outcome for both patients.
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