2004
DOI: 10.1007/s11920-004-0064-2
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Impact of medical comorbid disease on antidepressant treatment of major depressive disorder

Abstract: A major factor in evaluating and treating depression is the presence of comorbid medical problems. In this paper, the authors will first evaluate studies showing that medical illness is a risk factor for depression. The authors will review a series of randomized, controlled studies of antidepressant treatment in subjects with major depressive disorder (MDD) and comorbid medical illnesses (myocardial infarction, stroke, diabetes, cancer, and rheumatoid arthritis). Most of these studies report an advantage for a… Show more

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Cited by 61 publications
(24 citation statements)
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“…Without suggesting that these subjects could never recover, we call this for ease of reference the chronic fraction. We examined subgroups based on several known determinants or risk factors, such as comorbidity with other psychiatric and somatic disorders (Keitner et al 1991;Angst, 1996;Swindle et al 1998 ;de Graaf et al 2002;Iosifescu et al 2004 ;Spijker et al 2004), severity of index depression (Katon et al 1994 ;Swindle et al 1998 ;Spijker et al 2002Spijker et al , 2004, gender (Sargeant et al 1990 ;Benazzi, 1999;de Graaf et al 2002 ;Spijker et al 2004) and history of depression (Keller et al 1982;Maj et al 1992;Solomon et al 1997;Mueller et al 1999).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Without suggesting that these subjects could never recover, we call this for ease of reference the chronic fraction. We examined subgroups based on several known determinants or risk factors, such as comorbidity with other psychiatric and somatic disorders (Keitner et al 1991;Angst, 1996;Swindle et al 1998 ;de Graaf et al 2002;Iosifescu et al 2004 ;Spijker et al 2004), severity of index depression (Katon et al 1994 ;Swindle et al 1998 ;Spijker et al 2002Spijker et al , 2004, gender (Sargeant et al 1990 ;Benazzi, 1999;de Graaf et al 2002 ;Spijker et al 2004) and history of depression (Keller et al 1982;Maj et al 1992;Solomon et al 1997;Mueller et al 1999).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…8,9 It is common for those with comorbid anxiety disorders to experience 'activating' adverse effects (such as increased anxiety, jumpiness, etc) with many antidepressants, necessitating slower dose titration. The presence of a longer period of dose titration combined with attenuated response rates implies an expectation of longer trials of each antidepressant.…”
Section: Principles Of Managementmentioning
confidence: 99%
“…Äl-tere depressive, mit Schmerz belastete Menschen erhöhen zwar die Anzahl ihrer Arztbesuche, geben jedoch meist nur akute Erkrankungen als Grund an, so dass Schmerz und Depression meist unerkannt und unbehandelt bleiben [15,26,33,49]. Nach Iosifescu et al [25] tendieren schwer depressive, multimorbide Patienten dazu, eine geringere Verbesserung und eine höhere Rückfallquote zu haben als Patienten mit solitären Leiden. Multimorbidität wurde daher als Prädiktor für Behandlungsresistenz bei schwerer Depression bezeichnet [25].…”
Section: Klinische Bedeutungunclassified
“…Nach Iosifescu et al [25] tendieren schwer depressive, multimorbide Patienten dazu, eine geringere Verbesserung und eine höhere Rückfallquote zu haben als Patienten mit solitären Leiden. Multimorbidität wurde daher als Prädiktor für Behandlungsresistenz bei schwerer Depression bezeichnet [25]. Die in unserer Studie nachgewiesene starke Assoziation zwischen Schmerzen und Depression legt nahe, dass unabhängig von weiteren Erkrankungen bei Vorliegen von Schmerzen verstärkt auf Depression und umgekehrt bei Vorliegen von Depression verstärkt auf Schmerzen geachtet werden sollte.…”
Section: Klinische Bedeutungunclassified