EinleitungDen Porphyrinkrankheiten liegt eine enzymatische Störung der Synthese der Porphyrinogene und des Häms zu Grunde. Nach dem primären Expressionsort des Enzymdefektes können die Porphyrien in erythropoetische und hepatische Formen unter− teilt werden [1], aus klinischer Sicht wird zunehmend in akute und nicht akute Porphyrien klassifiziert [2 ± 4] (Tab. 1).Die nicht akuten Porphyrien sind durch Hautsymptome charak− terisiert, bei der PV und HK können zusätzlich zu abdominellen, neurologischen und psychischen Symptomen Hautveränderun− gen auftreten, die AIP und die Doss−Porphyrie weisen aus− schließlich Allgemeinsymptome auf.
AbstractPorphyrias are metabolic disorders caused by defects of enzymes of the hem− or porphyrin synthesis. Six out of the eight known diseases also have cutaneous manifestations which may be of di− agnostic relevance. Very rare disorders are congenital erythro− poietic porphyria and hepatoerythropoietic porphyria which re− semble each other. Both are associated with severe skin lesions in the sun−exposed areas. Erythropoietic protoporphyria (inci− dence 1 : 100,000) has always to be considered in differential di− agnosis of light−induced skin diseases. There are new insights in trigger factors and associated disorders of porphyria cutanea tar− da (PCT) (~1 ½ of the adult population affected) like hepatitis C virus infection or HFE−gene mutations that may have an impact on treatment regimens like phlebotomy and/or chloroquine. He− reditary coproporphyria and porphyria variegata are rare in Ger− many. They may cause PCT−like skin lesions, neuropsychiatric and gastrointestinal symptoms. The diagnosis of porphyria is pri− marily based on pattern recognition of metabolites in urine, faeces and blood.
Übersicht
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