2018
DOI: 10.1007/s00103-018-2789-9
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Der bundeseinheitliche Medikationsplan in der Praxis

Abstract: Since 1 October 2016, all legally insured persons are entitled to a nationwide medication plan (BMP) under certain conditions (according to § 31a SGB V, E-Health Law). The catalogue of measures of the 3rd Action Plan 2013-2015 for the improvement of drug therapy safety (AMTS) provided for the testing of a medication plan in practice, including its acceptance and practicability in three model projects. These three projects - MetropolMediplan 2016, Erfurt, and PRIMA - are presented and recommendations are derive… Show more

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Cited by 18 publications
(14 citation statements)
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“…Study designs (by decreasing order of evidence 28 ) were: 1 systematic review, 29 4 randomised controlled trials (RCT), 30–33 10 cohort studies, 34–43 7 cross-sectional studies, 5 44–49 2 qualitative evaluations, 4 50 4 surveys 51–54 and 2 reports. 55 56 Thirteen studies reported statistically significant results with the use of medication charts. The quality was rated as ‘strong’ for 2 studies, 30 31 as ‘moderate’ for 5 studies 32 33 35 37 42 and as ‘weak’ for 21 studies.…”
Section: Resultsmentioning
confidence: 99%
“…Study designs (by decreasing order of evidence 28 ) were: 1 systematic review, 29 4 randomised controlled trials (RCT), 30–33 10 cohort studies, 34–43 7 cross-sectional studies, 5 44–49 2 qualitative evaluations, 4 50 4 surveys 51–54 and 2 reports. 55 56 Thirteen studies reported statistically significant results with the use of medication charts. The quality was rated as ‘strong’ for 2 studies, 30 31 as ‘moderate’ for 5 studies 32 33 35 37 42 and as ‘weak’ for 21 studies.…”
Section: Resultsmentioning
confidence: 99%
“…Dafür wurde der BMP in bestehende Softwaresysteme integriert sowie eine Infrastruktur zum elektronischen Datenaustausch zwischen Arztpraxen und Apotheken aufgebaut. Vor allem die elektronische Unterstützung wurde sowohl von den beteiligten Ärzten und Apothekern als auch von den beiden anderen BMG-geförderten Modellprojekten als Voraussetzung für die Bearbeitung von MP im Versorgungsalltag bewertet [6]. So beschrieb das Projektteam "Modellregion Erfurt" bei fehlender Software-Integration einen hohen Zeitaufwand für die Erstellung und Fortschreibung von MP auf ärztlicher Seite und vermutete, dass sich durch eine Integration in die Primärsysteme die Akzeptanz steigern ließe [6].…”
Section: Diskussionunclassified
“…Vor allem die elektronische Unterstützung wurde sowohl von den beteiligten Ärzten und Apothekern als auch von den beiden anderen BMG-geförderten Modellprojekten als Voraussetzung für die Bearbeitung von MP im Versorgungsalltag bewertet [6]. So beschrieb das Projektteam "Modellregion Erfurt" bei fehlender Software-Integration einen hohen Zeitaufwand für die Erstellung und Fortschreibung von MP auf ärztlicher Seite und vermutete, dass sich durch eine Integration in die Primärsysteme die Akzeptanz steigern ließe [6]. Das Projekt MetropolMediplan 2016 kam zu dem Schluss, dass die praktische Umsetzung des BMP hinter den Erwartungen zurückbliebe, da dieser bisher weder technisch noch prozessual in bestehende Systeme integriert sei.…”
Section: Diskussionunclassified
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