2007
DOI: 10.1177/1359105307074240
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Critical Review

Abstract: The recent expansion of Nicotine Replacement Therapy to pregnant women and children ignores the fact that nicotine impairs, disrupts, duplicates and/or interacts with essential physiological functions and is involved in tobacco-related carcinogenesis. The main concerns in the present context are its fetotoxicity and neuroteratogenicity that can cause cognitive, affective and behavioral disorders in children born to mothers exposed to nicotine during pregnancy, and the detrimental effects of nicotine on the gro… Show more

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Cited by 80 publications
(27 citation statements)
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References 66 publications
(61 reference statements)
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“…Animal research supports hypothesis that nicotine exposure after the prenatal period has persistent damaging effects on the brain, including cognitive deficits. 53,86,87 These data justify an extremely cautious approach toward children’s exposure to developmental toxicants such as nicotine. Clean air laws and smoke-free rules have been a critical component of reducing children’s exposure to tobacco smoke.…”
Section: Childrenmentioning
confidence: 99%
“…Animal research supports hypothesis that nicotine exposure after the prenatal period has persistent damaging effects on the brain, including cognitive deficits. 53,86,87 These data justify an extremely cautious approach toward children’s exposure to developmental toxicants such as nicotine. Clean air laws and smoke-free rules have been a critical component of reducing children’s exposure to tobacco smoke.…”
Section: Childrenmentioning
confidence: 99%
“…Nicotine contributes in large measure to the developmental neurotoxicity of tobacco smoke exposure by interfering with trophic signals that control neuronal cell replication, differentiation, synaptic connectivity and neural circuits underlying behavioral function (Dwyer et al, 2008; Slotkin, 2004, 2008). Consequently, tobacco cessation strategies that utilize nicotine replacement may not avoid neurodevelopmental damage to the fetus (Ginzel et al, 2007; Pauly and Slotkin, 2008; Slotkin, 2008) and the increasing popularity of recreational nicotine delivery products, such as e-cigarettes, may soon reverse the recent progress in reducing fetal nicotine exposure (Ginzel et al, 2007). …”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Die gepoolte risk-ratio (RR) für den Rauchstopp während der Schwangerschaft lag unter NRT bei 1,63 (95 % CI 0, 14), was keine Empfehlung für eine NRT zulässt. Auf der anderen Seite wird vor Nikotinwirkungen auf den Fetus gewarnt [166] und auf die Vorteile nichtmedikamentöser Entwöhnungshilfen hingewiesen [167][168][169]. In einer Cochrane Analyse [170] zeigte sich, dass 24 % der Frauen mit dem Rauchen aufhörten, wenn sie fi nanzielle Anreize erhielten, in den USA konnte zudem die Effi zienz der verhaltensmodifi zierenden "5A" Intervention belegt werden [171].…”
Section: Möglichkeiten Zur Intervention; Raucherinnenentwöhnungunclassified
“…Medikamentöse Interventionen erscheinen in der Schwangerschaft problematisch, weil Substanzen wie Bupropion die Plazentaschranke passieren [173]. Bei der aktuellen Datenlage können weder Bupropion noch Vareniclin in der Schwangerschaft empfohlen werden [164][165][166][167][168][169][170][171][172][173][174][175][176], für die NRT hingegen fehlt zurzeit der Nachweis einer ausreichenden Wirksamkeit [177] und es bestehen toxikologische Bedenken wegen unerwünschter Nebenwirkungen [56,166], vor allem auf das fetale Gehirn [178]. Medikamente einschließlich Nikotinersatz sollten daher vor Eintritt einer Schwangerschaft die Entwöhnung erleichtern, während Schwangeren psychotherapeutische Hilfen angeboten werden sollten.…”
Section: Möglichkeiten Zur Intervention; Raucherinnenentwöhnungunclassified