2012
DOI: 10.1055/s-0031-1291279
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Begleitete Eigeninitiative nach der Reha („neues Credo“) – ein Erfolgsmodell?

Abstract: Our results show that the "New Credo" can successfully be implemented into rehabilitation practice. The "New Credo" was positively rated by clinicians and rehabilitants. Rehabilitants in the IG found offerings of supported aftercare very helpful. The intensity of actual use of aftercare by rehabilitants as well as the emphasis laid on aftercare by clinicians indicate that treatment was focused on aftercare over the whole time of rehabilitation and that the rehabilitants transferred these aspects into everyday … Show more

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Cited by 24 publications
(25 citation statements)
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“…Whilst these findings might justify restricting access to medical rehabilitation, remarkable efforts have been made to improve rehabilitation services over the last several years. These include the development of evidence-based therapy standards designed to improve the quality of multi-professional treatment and the provision of active therapies [34], implementation of modern patient education interventions [35, 36], the development of work-related medical rehabilitation [3740], and more emphasis on aftercare and follow-up sessions to maintain behaviour and attitude changes [41, 42]. Randomised controlled trials and controlled clinical trials have shown that these modifications do improve outcomes compared to conventional medical rehabilitation.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Whilst these findings might justify restricting access to medical rehabilitation, remarkable efforts have been made to improve rehabilitation services over the last several years. These include the development of evidence-based therapy standards designed to improve the quality of multi-professional treatment and the provision of active therapies [34], implementation of modern patient education interventions [35, 36], the development of work-related medical rehabilitation [3740], and more emphasis on aftercare and follow-up sessions to maintain behaviour and attitude changes [41, 42]. Randomised controlled trials and controlled clinical trials have shown that these modifications do improve outcomes compared to conventional medical rehabilitation.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Vor diesem Hintergrund wurde im Jahr 2005 gemeinsam mit Reha-Kliniken und Therapeuten ein Nachsorgekonzept entwickelt, das auf Eigeninitiative und Handlungskompetenz der Rehabilitanden fokussiert [7]. Das "Neue Credo" basiert auf dem theoretischen Modell des Health Action Process Approach (HAPA) nach Schwarzer [8] und wurde bereits erfolgreich bei den Indikatio-nen Orthopädie und der Psychosomatik evaluiert [9,10]. Zur Umsetzung des Neuen Credo in der kardiologischen Anschlussrehabilitation werden die Therapiestandards für die Rehabilitation bei koronaren Herzkrankheiten um die Elemente des Neuen Credo ergänzt.…”
Section: Introductionunclassified
“…Eine aktive Kontaktaufnahme seitens der Rehabilitationseinrichtung während der 6-und 12-Monats-Intervalle war nicht ex- T1 T2 T3 T4 T5 Nichtbetroffenes Bein (T1) 60°/s KG VG KG VG KG VG KG VG KG VG KG VG Knie-Ext 1,2 ± 0,3 1,3 ± 0,7 1,4* ± 0,3 1,6* ± 0,6 1,4* ± 0,2 1,6* ± 0,4 1,3 ± 0,3 1,5 ± 0,6 1,2 ± 0,4 1,4 ± 0,6 1,6 ± 0,4 1,8 ± 0,5 ES --0,66 0,43 0,66 0,43 0,33 0,28 0,00 0,14 --Knie-Flx 0,9 ± 0,2 1,1 ± 0,4 1,1* ± 0,2 1,2 ± 0,4 1,1* ± 0,2 1,3* ± 0,4 1,0 ± 0,2 1,2 ± 0,4 1,0 ± 0,2 1,1 ± 0,4 1,0 ± 0,2 1,1 ± 0 Watt/ kg 1,34 ± 0,4 1,43 ± 0,4 1,60* ± 0,4 1,71* ± 0,5 1,62* ± 0,4 1,76* ± 0,5 1,49* ± 0,4 1,67* ± 0,5 1,36 ± 0,5 1,52 ± 0,4 1,56 ± 0,25 pliziter Bestandteil der Nachsorgestrategien. Dass aber gerade die regelmäßige aktive Sensibilisierung des Rehabilitanden nach der intensivierten Reha-Phase durch Nachsorgeimpulse für die langfristige Gesundheitsförderung hilfreich sein kann, zeigen jüngere Untersuchungen [8,13]. Darüber hinaus sind individuell an das jeweilige Beschwerdeprofil adaptierte Nachsorgestrategien zu diskutieren [24].…”
Section: Introductionunclassified
“…Ausgehend von der Tatsache, dass die zur Erlangung langfristiger Effekte notwendigen Verhaltens-und Lebensstiländerungen durch eine mehrwöchige Rehabilitationsmaßnahme zwar initiiert, aber keinesfalls etabliert werden können [14], wurde ein Praxisleitfaden erarbeitet, der die Strategien zur Sicherung der Nachhaltigkeit von Leistungen zur medizinischen Rehabilitation konkret thematisiert [4]. Trotzdem ist die flächen-deckende Implementierung von Nachsorgestrategien in die Rehabilitationspraxis nach wie vor defizitär [16] und wird derzeit nur in einzelnen speziell geförderten Rehabilitationsprojekten konsequent umgesetzt und evaluiert [7,8,13].…”
unclassified