Summary Background and objectives Various interventions have been applied to treat molluscum contagiosum, but benefits and efficacy remain unclear. To assess the comparative efficacy and safety of interventions for molluscum contagiosum, a network meta‐analysis was performed. Patients and methods Embase, PubMed, and the Cochrane Library were searched for articles published between January 1, 1990, and November 31, 2020. Eligible studies were randomized clinical trials (RCTs) of interventions in immunocompetent children and adults with genital/non‐genital molluscum contagiosum lesions. Results Twelve interventions from 25 RCTs including 2,123 participants were assessed. Compared with the placebo, ingenol mebutate had the most significant effect on complete clearance (odds ratio [OR] 117.42, 95% confidence interval [CI] 6.37–2164.88), followed by cryotherapy (OR 16.81, 95% CI 4.13–68.54), podophyllotoxin (OR 10.24, 95% CI 3.36–31.21), and potassium hydroxide (KOH) (OR 10.02, 95% CI 4.64–21.64). Data on adverse effects were too scarce for quantitative synthesis. Conclusions Ingenol mebutate, cryotherapy, podophyllotoxin, and KOH were more effective than the other interventions in achieving complete clearance, but safety concerns regarding ingenol mebutate have recently been reported. Due to the possibility of spontaneous resolution, observation is also justified for asymptomatic infection. Factors including adverse effects, cost, patient preference, and medical accessibility should be considered.
Zusammenfassung Frühere Studien, die über den Einfluss einer Isotretinoin‐Therapie auf den Glukosestoffwechsel berichteten, haben widersprüchliche Resultate erbracht. Unser Ziel war es daher, die Auswirkungen einer Isotretinoin‐Therapie auf Veränderungen der Insulinresistenz und den Serumspiegel von Adiponektin bei Patienten mit Akne zu untersuchen. Es wurde eine systematische Durchsicht und Metaanalyse der Literatur vorgenommen, die seit der Einführung von Isotretinoin bis zum 31. März 2019 erschienen ist. Da es keine kontrollierten Studien gab, wurden Open‐Label‐Studien mit Akne‐Patienten, die mit Isotretinoin behandelt worden waren, in die Analyse aufgenommen. Zwölf Studien erfüllten die Einschlusskriterien. Zu den Endpunkten zählten Veränderungen in der Homöostasemodellbewertung der Insulinresistenz (HOMA‐IR) und der Serumspiegel von Adiponektin nach Isotretinoin‐Therapie. Die gepoolte Analyse zeigte, dass sich die HOMA‐IR‐Werte nach Isotretinoin‐Behandlung nicht signifikant veränderten (standardisierte Mittelwertdifferenz [SMD] = 0,183; 95 %‐Konfidenzintervall [KI] = –0,004 bis 0,371; I2 = 38,3), während der Adiponektin‐Spiegel signifikant anstieg (SMD = 0,512; 95 %‐KI = 0,327 bis 0,698; I2 = 10,7). In unserer Analyse kamen wir zu dem Schluss, dass eine Isotretinoin‐Therapie bei Patienten mit Akne zu einer erhöhten Konzentration von Adiponektin im Serum führte, aber keinen wesentlichen Einfluss auf den Grad der Insulinresistenz hatte.
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