Chile and Costa Rica’s health care systems fare well regarding health indicators. They vary corresponding to their welfare regimes: liberal-informal and social-democratic-informal. We compare how households in precarious prosperity, which are particularly dependent on institutional arrangements, deal with health. We ask: to what extent do health care systems, visible in household strategies, affect wellbeing; do health problems spill over to other life domains? Data consist of qualitative interviews with the same households in 2008, 2009 and 2013 in Chile and Costa Rica. In Chile households were worried about health and how to pay for it and other life domains were affected. In Costa Rica, the national health system limited the consequences of health problems into other life domains. The households’ experience of health systems offers fresh avenues for health policy-making.
Care-Arbeit für betreuungsbedürftige Personen spielt im Prozess der sozialen Reproduktion eine zentrale Rolle. Diese Betreuungsarbeit wird weltweit vor allem von Familien und insbesondere von Frauen geleistet, wobei Lateinamerika keine Ausnahme darstellt. In den letzten Jahren haben jedoch viele Regierungen in der Region politische Massnahmen entwickelt, um diese Bedürfnisse seitens der öffentlichen Politik zu begegnen. Der Artikel vergleicht jüngere Reformen und Politiken im Bereich der Betreuung von Kindern im Alter von 0 bis 5 Jahren der beiden lateinamerikanischen Länder Chile und Uruguay. Zudem wird analysiert, wie sich diese Massnahmen auf die Kinderbetreuungsmodelle auswirken, und ob sie verschiedene Varianten des Familialismus sowie gewisse Aspekte der sozialen Gerechtigkeit und Geschlechtergerechtigkeit in der Care-Arbeit verstärken oder verändern.
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