We study linear variable coe½cient control problems in descriptor form. Based on a behaviour approach and the general theory for linear di¨eren-tial algebraic systems we give the theoretical analysis and describe numerically stable methods to determine the structural properties of the system like solvability, regularity, model consistency and redundancy. We also discuss regularization via feedback.
Pregnancies complicated by the syndrome of hemolysis, elevated liver enzymes, and low platelet count (HELLP) have been associated with both a poor maternal and a poor neonatal outcome in several publications. Because many studies were small and gave only scant information regarding the infants, we analyzed the clinical course of 89 neonates born to mothers with the HELLP syndrome. Ninety-eight percent of the neonates were born by cesarean section. Infants with a maternal HELLP syndrome were often small for gestational age (39%). The incidence of perinatal asphyxia was found to be 5.6%. Additionally, the affected very low birthweight (VLBW) infants had relatively high incidences of leukopenia (21%), neutropenia (33%), and thrombocytopenia (33%). Initially, 54% of the LBW infants were found to have normoblasts and 25% erythrocytosis. The incidence of these changes in blood cell count increased with decreasing birthweight. Nosocomial infections occurred more often in infants with a reduced neutrophil count. The overall mortality rate was 56 per 1000. Comparing the statistics of the VLBW infants with a maternal HELLP syndrome (n = 32) to all infants with a birthweight less than 1500 g (n = 521) during the investigational period, we found a similar mortality rate (9.3% and 8.4%, respectively). The pulmonary morbidity was also similar. The incidence of intracranial hemorrhage in VLBW infants with a maternal HELLP syndrome was lower (12.5% versus 18.2%) and of necrotizing enterocolitis was higher (6.2% versus 1.9%).
We describe the new software package GELDA for the numerical solution of linear di erential{algebraic equations with variable coe cients. The implementation is based on the new discretization scheme introducedin 20]. It can deal with systems of arbitrary index and with systems that do not have unique solutions or inconsistencies in the initial values or the inhomogeneity. The package includes a computation of all the local invariants of the system, a regularization procedure and an index reduction scheme and it can be combined with every solution method for standard index 1 systems. Nonuniqueness and inconsistencies are treated in a least square sense. We give a brief survey of the theoretical analysis of linear di erential{algebraic equations with variable coe cients and discuss the algorithms used in GELDA. Furthermore, we include a series of numerical examples as well as comparisons with results from other codes, as far as this is possible.
Die Autoren sind Mitglieder einer Arbeitsgruppe, die sich am 8. 11. 2007 erstmals und danach mehrfach traf, um unter Federführung von Prof. Dr. J. W. Dudenhausen "die Bedeutung des Eisenstoffwechsels und Möglichkeiten der Eisensubstitution in Schwangerschaft und Wochenbett" zu diskutieren und Vorschläge für Leitlinien zu erarbeiten. Die Arbeitsgruppe hat für diese Empfehlungen einschlägige wissenschaftliche Arbeiten zusammengetragen, sorgfältig evaluiert und weitere Experten konsultiert (z. B. Prof. Dr. Nils Milman, Kopenhagen, PD Dr. Peter Nielsen, Hamburg). Die inhaltlichen Schwerpunkte waren: Verbreitung, gesundheitliche Bedeutung, Diagnostik, Zusammenfassung ! Zur Erarbeitung fundierter Empfehlungen für die Prophylaxe und Therapie von Eisenmangel und Anämie in der Geburtsmedizin wurde ein Adhoc-Arbeitskreis (Geburtsmedizin, Pädiatrie, Psychiatrie, Pharmakologie) gebildet, der die einschlägige Literatur kritisch bewerten und auf dieser Grundlage strukturierte Handlungsanweisungen entwickeln sollte. Obwohl nicht alle Fälle einer Anämie in der Schwangerschaft auf einen Eisenmangel zurückzuführen sind, lässt sich an ihrer großen Verbreitung die Gesundheitsbelastung der Frauen durch Eisenmangel erkennen: Weltweit leiden 42 % der Schwangeren an einer Anämie, in Europa sind es 25 %. Niedrige bis erschöpfte Eisenreserven schon zu Beginn der Schwangerschaft haben die meisten Frauen, selbst in Europa. Eisenmangel und vor allem Anämie beeinträchtigen die Gesundheit und Lebensqualität der Frauen. Der für die Schwangerschaft erforderliche Eisenbedarf von über 1000 mg lässt sich nicht allein durch die Ernährung decken, Eisensupplemente sind erforderlich. Nach der Entbindung hängt das Wiederauffüllen der Eisenspeicher nicht nur von den präpartalen Eisenreserven, sondern v. a. davon ab, ob der peripartale Blutverlust ausgeglichen werden kann. Die postpartale Erholung kann durch orale und intravenöse Eisentherapie oder in schweren Fällen durch Bluttransfusion wesentlich verbessert werden. Es wurde ein Stufenplan entwickelt, der mit gerin-gem diagnostischen Aufwand den Prophylaxeund Therapiebedarf feststellt, nach dem in der Schwangerschaft und im Wochenbett verfahren werden sollte.
Schlüsselwörter l " postpartale Blutung l " Definitionen l " kritische Beurteilung der Definitionen l " klinische Symptome l " Messung des Blutverlusts Key words l " postpartum haemorrhage l " definitions l " critical evaluation of definitions l " clinical symptoms and diagnosis l " measurement of blood loss
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