ZusammenfassungBei der equinen rezidivierenden Uveitis handelt es sich nach neueren Erkenntnissen um eine durch eine Leptospireninfektion des inneren Auges sowie der daraus resultierenden T-Zell-assoziierten immunologischen Reaktionen ausgelöste Entzündung aller Uveastrukturen. Nach Werry und Gerhards (1991) Schlüsselwörter: Pferd, Auge, equine rezidivierende Uveitis, Vitrektomie, double-port
Long-term results of pars-plana (double-port) vitrectomy in equine recurrent uveitisEquine recurrent uveitis (ERU) is an inflammation of all parts of the uvea. Following new investigations it is mediated by a leptospiral infection of the inner eye with an immunologically mediated reaction to the infectious agents. Pars-plana-vitrectomy is documented as a successful treatment of ERU. Frühauf et al. (1998) conducted only single-port vitrectomies with one scleral port, while Winterberg and Gerhards (1997) describe both single-port and modified double-port vitrectomies. A total of 56 vitrectomies were performed using the double-port method on 53 horses at the Equine Clinic of the University of Veterinary Medicine Hannover, Foundation, from January, 1999, until March, 2004. Of the 50 eyes included in a long-term follow-up study, 47 (94%) had no recurrence. This result confirms that ERU can be successfully treated by vitrectomy. In our study 14% of the eyes with no recurrence developed blindness due to retinal detachment and progressive cataract. There had been obvious damage to these eyes before surgery, so its purpose was to relieve pain and prevent recurrence. As these goals were achieved, the surgery is to be considered a success.
Die Aufstehphase nach Allgemeinanästhesien beim Pferd wird als die kritischste Phase der Narkose angesehen. Postanästhetische Sedierungen sollen ein überstürztes Aufstehen der Pferde verhindern. In der vorliegenden Studie wurde bei 73 Pferden das Aufstehverhalten nach unterschiedlichen postanästhetischen Dosierungen von Xylazin (0,1 mg bzw. 0,2 mg/kg KGW, Rompun ® , Firma Bayer) überprüft. Eine Nullgruppe (5 ml NaCl-Lösung) diente als Vergleich. Pferde, die postanästhetisch mit 0,2 mg/kg Körpergewicht (KGW) Xylazin sediert wurden (Gruppe 1), brauchten signifikant weniger Aufstehversuche und zeigten eine signifikant bessere Koordination bei den Aufstehversuchen. Pferde die nicht (Nullgruppe), oder nur mit der niedrigen Dosierung (0,1mg/kg KGW) (Gruppe 2) sediert wurden, zeigten eine hohe Korrelation zwischen der Narkosedauer und der Anzahl der Aufstehversuche bzw. der Dauer der Aufstehphase. In der Gruppe 1 (0,2 mg/kg) waren diese Korrelationen deutlich geringer. Die Anzahl der Aufstehversuche in den verschiedenen Gruppen stieg mit der Narkosedauer an. Aber je höher die postanästhetische Xylazindosis (Gruppe 1) war, desto weniger Aufstehversuche brauchten die Pferde. Bei Pferden der Gruppe 1 zeigte sich, dass auch die Art des chirurgischen Eingriffs (Ovarektomie, Vitrektomie) einen erheblichen Einfluss auf das Aufstehverhalten der Pferde hatte. So versuchten Pferde nach schmerzhaften Eingriffen (Ovarektomie) schneller aufzustehen und brauchten mehr Aufstehversuche als Pferde nach vergleichsweise wenig schmerzhaften Operationen (Vitrektomie). Die vorliegenden Untersuchungen zeigen, dass eine hohe Dosierung mit Xylazin (0,2mg/kg KGW) zur postanästhetischen Sedierung von Pferden zu einer deutlichen ruhigeren und effizienteren Aufstehphase führten.
SummaryOver a six year period, 83 foals that where referred to the clinic because of colic underwent explorative abdominal surgery. Indication for an explorative laparotomy was based on the results of clinical examination, laboratory evaluation, abdominal radiography and peritoneal fluid analysation following abdominocentesis. Severe or persisting abdominal pain in combination with abdominal distension were predominant reasons for explorative surgery as well as radiographically visualized distension of small intestine or abnormal laboratory findings. Intraoperative findings included small intestinal ileus (n=41), large intestinal lesions (n=25), uroperitoneum (n=8) and others (n=9) like perforated gastric ulcer, peritonitis or ovarian torsion. Of the 83 foals subjected to abdominal surgery 49 (59%) could be released from the clinic in a good general condition without further signs of colic. 21 foals had to be euthanized during surgery because of a poor prognosis. Therefore there was a survival rate of 79% in those foals that were allowed to recover from surgery. With one exception all foals in which uroperitoneum was diagnosed were discharged fom the clinic. In the contrast to this prognosis for foals with small intestinal strangulation was judged to be poor due to the common intraoperative finding of severe damage in large sections of the small intestine and a survival rate of 46%. In foals with large intestinal lesions, a survival rate of 80% was found.
Keywords:horse, foal, colic, abdominal surgery
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