Dialectical Behavioral Therapy for Male Adolescents with Borderline Symptomatology The efficacy of Dialectical Behavior Therapy for adolescents (DBT-A) in patients with borderline symptomatology has mainly been shown in female adolescents. However, male adolescents with borderline symptoms are characterized by more aggressive, disruptive, and antisocial behavior. Therefore, the efficacy of the DBT-A has to be investigated in male adolescents. The DBT-A manual was adopted for male adolescents in an inpatient setting. The program has been investigated using a pre-post design in seven male adolescents (on average 14 years of age) with an average of five borderline symptoms according to DSM-IV. Criteria for outcome are symptoms of psychopathology, emotion regulation, aggressive, and self-injurious behavior. After treatment a reduction in aggressive behavior (pre-post effect size d = 1.18) and an improvement in adaptive emotion regulation (d = 0.65) were shown. No improvement could be shown in general symptoms of psychopathology (d = 0.02). The results of these case studies of DBT-A in male adolescents are promising. However, further RCTs with larger sample sizes and a control group will be required.
Zu jeder gesunden Persönlichkeitsentwicklung gehören auch Krisen – insbesondere in der Jugendzeit.
Borg-Laufs et al. 2012 1
Notfallmäßige Vorstellungen und Aufnahmen von Kindern und Jugendlichen in Krisensituationen aufgrund akuter Belastungen, wegen Suizidalität, nach nicht suizidalem selbstverletzenden Verhalten oder Risikoverhalten haben sich in den letzten 15 Jahren verdoppelt bis verdreifacht. Diese stellen Kliniken und Praxen vor große Herausforderungen. Der Beitrag stellt Prinzipien und Strategien aus der dialektisch-behavioralen Therapie für Adoleszente (DBT-A) vor.
Zusammenfassung Selbstverletzendes, suizidales und fremdaggressives Verhalten ist für Mit− arbeiterInnen multiprofessioneller Be− handlungsteams besonders belastend. Es ist zu einem hohen Prozentsatz Vor− stellungsgrund und Anlass für notfallmä− ßige Aufnahmen und kommt daher auf jugendpsychiatrischen Aufnahmestatio− nen sehr häufig vor. Für das Team der Aufnahmestation J2 am Pfalzinstitut ± Klinik für Kinder− und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie in Klingenmünster stellte die Implementie− rung der Dialektisch−Behavioralen Thera− pie für Jugendliche (DBT−A) eine gute Möglichkeit zur Bewältigung dieser He− rausforderung und Weiterentwicklung dar. Vorgehen, Prozess und Auswirkun− gen auf die Arbeit im Team und mit den Jugendlichen werden dargestellt.
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