Panic disorder (PD) has a lifetime prevalence of 2-4% and heritability estimates of 40%. The contributory genetic variants remain largely unknown, with few and inconsistent loci having been reported. The present report describes the largest genome-wide association study (GWAS) of PD to date comprising genome-wide genotype data of 2 248 clinically well-characterized PD patients and 7 992 ethnically matched controls. The samples originated from four European countries (Denmark, Estonia, Germany, and Sweden). Standard GWAS quality control procedures were conducted on each individual dataset, and imputation was performed using the 1 000 Genomes Project reference panel. A meta-analysis was then performed using the Ricopili pipeline. No genome-wide significant locus was identified. Leave-one-out analyses generated highly significant polygenic risk scores (explained variance of up to 2.6%). Linkage Disequilibrium (LD) Score regression analysis of the GWAS data showed that the estimated heritability for PD was 28.0-34.2%. After correction for multiple testing, a significant genetic correlation was found between PD and major depressive disorder, depressive symptoms, and neuroticism. A total of 255 single nucleotide polymorphisms (SNPs) with p<1x10-4 were followed up in an independent sample of 2 408 PD patients and 228 470 controls from Denmark, Iceland and the Netherlands. In the combined analysis, SNP rs144783209 showed the strongest association with PD (pcomb=3.10x10-7). Sign tests revealed a significant enrichment of SNPs with a discovery p value of <0.0001 in the combined follow up cohort (p=0.048). The present integrative analysis represents a major step towards the elucidation of the genetic susceptibility to PD.
Our results provide further evidence for an involvement of the serotonin transporter gene SLC6A4 in the etiology of anxiety-related traits. Furthermore, our study implicates that genetic variation at the genome-wide associated bipolar disorder locus ANK3 might influence anxiety-related personality traits.
Zusammenfassung
Ziel Ziel ist die Untersuchung des Zusammenhangs zwischen soziodemografischen Merkmalen sowie der interaktiven Gesundheitskompetenz und dem Zeitraum zwischen der Behandlungsentscheidung und der Inanspruchnahme einer Therapie der Sozialen Angststörung.
Methodik Hierzu wurde eine Online-Befragung von N = 311 Personen mit Sozialer Angststörung durchgeführt (Responserate 54,1 %). Neben deskriptiven statistischen Verfahren wurde eine logistische Regressionsanalyse durchgeführt.
Ergebnisse Die Befragten sind durchschnittlich 46 Jahre alt (20–81), 59 % sind Frauen. Höheres Alter (OR 2,579), nicht in Partnerschaft lebend (OR 1,963), Angst vor persönlichen Kontakten (OR 5,716) und geringe (OR 3,585) bzw. mäßige (OR 3,144) interaktive Gesundheitskompetenz sind signifikant mit der Wartezeit auf eine Behandlung assoziiert.
Schlussfolgerung Die Ergebnisse können als Hinweise auf soziale Ungleichheiten in Bezug auf die Inanspruchnahme einer Therapie bei Personen mit sozialer Angststörung gedeutet werden.
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